Macbook Repair - Mecnote: Masalah Laptop Slow

Cari Model Mac

Sabtu, 3 Februari 2018

Masalah Laptop Slow

Laptop Saya Terlalu Lambat

Perkakasan utama yang menentukan kelajuan komputer adalah CPU dan RAM. Anda boleh menaik taraf komponen ini tetapi tidak mudah dilakukan dalam komputer riba.

Malah, jika anda mendapati sama ada rosak atau tidak setanding dengan keperluan anda, menggantikan komputer riba mungkin keputusan yang bijak.

Walau bagaimanapun, kedua-dua memori itu adalah yang lebih mudah untuk ditangani. Jika anda memerlukan lebih banyak RAM atau ingin menggantikan tong ingatan yang buruk, dan anda baik-baik saja dengan melakukan ini sendiri, anda sering boleh membuka bahagian bawah komputer riba untuk melakukannya.


Mengganti Memori (RAM) Dalam Komputer? jika anda memerlukan bantuan.

Dengan itu dikatakan, sebelum anda merobohkan komputer riba anda dan menggantikan sesuatu, atau membuang semua perkara itu dan membeli yang baru, anda harus mencuba beberapa perkara yang lebih mudah dan kurang mahal. Komputer riba yang lambat boleh menjadikan ia kelihatan seperti ia perlu diganti atau dinaik taraf apabila semua keperluannya hanya TLC sedikit.


Lihat Seberapa Banyak Storan Percuma Anda Memiliki

Jika cakera keras komputer riba anda sedang berjalan rendah di ruang bebas, ia pasti dapat mengisar hal-hal yang berhenti dan membuat program dibuka lebih perlahan atau fail mengambil selama-lamanya untuk menyimpan. Lihat Cara Semak Space Hard Drive Percuma di Windows untuk memastikan.

Sekiranya anda perlu memindahkan beberapa fail besar dari cakera keras anda untuk cepat membebaskan ruang untuk melihat apakah itu membantu prestasi keseluruhan, gunakan alat penganalisis ruang cakera kosong untuk melihat di mana semua ruang yang digunakan akan berjalan.


Padam Files Junk

Fail-fail sementara boleh mengambil banyak ruang bebas dari masa ke masa, menyumbang bukan sahaja kepada cakera keras penuh tetapi juga memompaukan prestasi dengan membuat program bekerja lebih keras atau mengambil masa lebih lama untuk melakukan tugas harian mereka.

Mulakan dengan membersihkan cache dalam pelayar web anda. Fail-fail tersebut selamat untuk dialih keluar, tetapi apabila dibiarkan, dan diberikan masa, pasti akan melambatkan beban halaman dan berpotensi bahkan seluruh komputer.

Juga memadam apa-apa fail sementara Windows mungkin memegang. Mereka sering boleh menggunakan pelbagai gigabait storan.


Defrag Hard Drive anda

Apabila semakin banyak fail yang ditambahkan dan dikeluarkan dari pemacu keras komputer riba anda, struktur keseluruhan data menjadi terfragmentasi dan melambatkan masa baca dan tulis.

Defrag hard drive dengan alat defrag percuma seperti Defraggler. Jika komputer riba anda menggunakan SSD dan bukan cakera keras tradisional, anda boleh melangkau langkah ini.


Semak Malware

Ia mungkin kelihatan aneh untuk memeriksa virus apabila anda sedang mempertimbangkan sama ada anda harus mengganti atau mengemas kini komputer riba anda, tetapi malware benar-benar boleh menjadi alasan untuk komputer riba lambat.

Pasang program antivirus untuk sentiasa dilindungi dari ancaman, atau imbas komputer anda untuk virus sebelum ia boot jika anda tidak dapat login.


Secara fizikal membersihkan komputer riba

Sekiranya lubang udara kipas komputer riba anda mempunyai debu, rambut, dan kotoran lain, komponen dalaman boleh menjadi lebih panas daripada apa yang dianggap selamat. Ini boleh memaksa mereka untuk bekerja lebih masa yang boleh mengambil tujuan utama mereka untuk menjaga komputer riba anda dalam urutan kerja atas.

Membersihkan bahagian-bahagian komputer riba ini boleh menyejukkan bahagian dalam serta membantu mengelakkan sebarang perkakasan daripada terlalu panas.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.











Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan