Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 15 Februari 2018

Masalah dump memori fizikal




Masalah pembuangan memori fizikal juga dikenali sebagai skrin biru kematian (BSOD) untuk komputer. Ini berlaku apabila aplikasi penyebab menyebabkan komputer anda runtuh. Apabila komputer anda runtuh, ia membuat fail yang \ "dumps \" data yang sedang berjalan pada masa kemalangan itu. Ini membolehkan anda untuk menentukan aplikasi atau fail yang menyebabkan kemalangan itu.

Image result for Dump Memory Fizikal


Punca Masalah Dump Memory Fizikal

Masalah dump memori fizikal, atau BSOD, biasanya disebabkan oleh pemandu atau aplikasi yang tidak sesuai dengan sistem operasi. Kerosakan boleh berlaku apabila anda menaik taraf ke dalam sistem operasi baru dan beberapa aplikasi yang anda jalankan dengan sistem operasi lama tidak diuji untuk bersesuaian dengan OS baru. Ia juga boleh berlaku apabila anda memasang perisian baru dan beberapa fail yang dimuatkan tidak sesuai dengan sistem pengendalian anda. Sebab lain ialah menaik taraf pemandu anda untuk video, audio, grafik, dan peranti lain yang tidak serasi dengan OS anda. Intinya bagi BSOD adalah ketidakcocokan dengan OS anda. Peningkatan atau pengembalian semula pemandu yang tidak serasi yang dikenal pasti atau pemasangan perisian yang tidak serasi sering membetulkan masalah.


Dumps Memori

Program yang dijalankan pada komputer anda menggunakan bahagian-bahagian RAM yang berlainan (memori rawak akses). Ia adalah \ "rawak \" kerana tidak ada hierarki data tetap yang disimpan dan diakses. Apa-apa aplikasi yang anda jalankan buat sementara menggunakan ruang apa sahaja yang terdapat di dalam RAM anda. Semua data dalam RAM dikeluarkan dan hilang apabila anda mematikan komputer anda. Apabila aplikasi menyebabkan ralat yang serius, tergantung, atau berhenti berfungsi, ini membeku RAM anda dan menghentikannya daripada diakses dan digunakan. Tanpa apa-apa ingatan untuk digunakan untuk menjalankan sebarang aplikasi, komputer anda berhenti berjalan sama sekali dan kemalangan. Ini dipanggil Skrin Kematian Biru (BSOD) dan komputer anda \ "membuang \" data dari RAM anda ke fail dump memori. Bergantung kepada bagaimana komputer anda dikonfigurasikan, tiga jenis fail dump tersedia, yang mengakses bahagian memori yang berlainan: kecil, kernel dan membuang sampah memori.

Dump memori kecil

Dump memori kecil hanya rekod apa yang difikirkannya sebagai maklumat yang paling berguna untuk mengenal pasti kemalangan itu. Ia membuang senarai pemacu yang sedang diakses dan entri terakhir dalam RAM sebelum komputer anda terhempas. Pembuangan memori kecil berfungsi untuk komputer yang tidak mempunyai kapasiti cakera keras yang besar kerana ia hanya mewujudkan tempat pembuangan mini yang paling banyak 2MB. Kelemahan untuk membolehkan hanya pembuangan memori kecil adalah bahawa sesetengah BSOD disebabkan secara tidak langsung oleh aplikasi lain yang tidak mengakses memori pada masa kemalangan itu. Fail dump mini terletak di C: \ Windows \ Minidump. Yang baru dicipta setiap kali komputer anda digantung.

Dump Memory KernelImage result for Dump Memory Kernel

Dump memori kernel mengandungi segmen memori yang lebih besar pada masa kemalangan daripada dump memori kecil. Ia tidak hanya mengandungi senarai pemandu dan alamat terakhir dalam RAM sebelum kemalangan, tetapi juga sebahagian daripada memori yang digunakan oleh sistem operasi anda untuk menjalankan komputer anda. Sistem pengendalian memuat beberapa pemacu dan aplikasi di latar belakang semasa permulaan dan, sepanjang masa komputer anda berjalan, pemandu dan aplikasi ini mengakses sebahagian daripada RAM anda dan ditentukan sebagai memori kernel. Apabila komputer anda terhempas dan dump memori kernel diaktifkan, ia akan membuang semua ini ke dalam fail dump itu. Untuk kebanyakan kes, ini sudah mengandungi maklumat berguna untuk mendiagnosis penyebab kemalangan, tetapi dump memori kernel tidak mengandungi bahagian RAM yang digunakan oleh program yang anda jalankan dan yang tidak diallokasi. Bergantung pada saiz RAM anda, saiz sampah memori kernel adalah dari 150MB hingga 2GB.

Dump Memory Lengkap

Pembuangan memori lengkap membuang segala-galanya dalam RAM anda. Jika anda mempunyai 1GB RAM, dump memori lengkap akan mempunyai saiz 1GB ditambah sekurang-kurangnya 1MB untuk maklumat dump. Fail dump ini, bernama MEMORY.DMP, mengandungi semua maklumat dalam RAM anda pada masa kemalangan itu. Ia memerlukan banyak ruang cakera dan akan ditimpa ganti setiap kali pembuangan lengkap baru dibuat di C: \ Windows.


Di mana Untuk Konfigurasi Option Dump

Pilihan dump boleh dikonfigurasi dengan pergi ke Sistem Properties pada komputer anda. Di bawah \ "Permulaan dan Pemulihan \" ialah butang Tetapan, yang boleh anda klik untuk memilih pilihan tiga pilihan yang anda inginkan. Ia juga menunjukkan kepada anda nama fail dan lokasi di mana fail dump dibuat.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan