Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 15 Februari 2018

Kepentingan RAM untuk Kelajuan Komputer
RAM modules are measured in megabytes or gigabytes.

Modul Memori Rawak Akses dalam data sementara kedai komputer untuk Unit Pemprosesan Pusat. Data yang tidak boleh disimpan di dalam RAM mesti diakses dari cakera keras, melambatkan mesin. Lebih banyak RAM bermakna bahawa lebih banyak program dan fail yang lebih besar boleh digunakan secara serentak tanpa memberi kesan kepada prestasi.

Bagaimana RAM berfungsi

Komputer RAM digunakan untuk menyimpan maklumat yang diperlukan oleh sistem dengan cepat. Ini termasuk fail terbuka dan data yang berkaitan dengan program terbuka. Menjalankan beberapa program secara serentak, menjalankan satu atau dua program kompleks, atau membuka satu siri fail besar (seperti gambar atau video) dengan cepat boleh mengisi ruang yang ada. Apabila RAM semua digunakan, cakera keras mesti digunakan sebagai pengganti. Oleh kerana data tidak dapat dimuatkan dari cakera keras dengan cepat, tugas seperti program dan fail pembukaan mengambil masa lebih lama untuk diselesaikan.


Image result for ram


Bagaimana RAM Mempengaruhi Prestasi

RAM tidak mengubah kelajuan CPU. Tidak akan menambah RAM lagi semestinya mempercepatkan komputer anda. Walau bagaimanapun, komputer anda akan melambatkan setiap kali RAM penuh. Oleh itu, jika RAM sebanyak mungkin dipasang adalah penting untuk mengekalkan prestasi sistem. Bekerja dengan fail yang lebih besar, bekerja dengan perisian yang rumit (seperti editor dan permainan video) dan menjalankan banyak program sekaligus semua memerlukan lebih banyak RAM berbanding purata tugas sehari-hari. Menyemak imbas Web, bekerja dengan dokumen yang lebih kecil dan menyemak e-mel hanya memerlukan sedikit memori.

Faktor Lain yang Mempengaruhi Prestasi

Image result for cpu
Penting untuk mengetahui bagaimana bahagian lain dari sistem komputer mempengaruhi kelajuan di mana ia berjalan. CPU adalah komponen terpenting dari segi kelajuan keseluruhan. Ia mengendalikan semua pengiraan yang diperlukan oleh sistem, jadi CPU yang lebih cepat berjalan melalui pengiraan ini dengan lebih cepat. Kad grafik atau cip grafik onboard juga memainkan peranan penting, terutamanya dengan tugas-tugas grafik yang intensif seperti penyuntingan video atau permainan. Kad grafik mempunyai pemproses dan memori mereka sendiri, dengan mengambil beberapa ketegangan daripada CPU dan RAM sistem dan meningkatkan prestasi keseluruhan.


Menaiktaraf Modul RAM

Meningkatkan RAM dalam komputer desktop adalah proses yang agak lurus. Mod RAM sedia ada boleh diganti, atau anda boleh menambah yang tambahan. Slot modul biasanya terletak berdekatan dengan soket CPU. Rujuk laman web manual motherboard atau pengeluar untuk butiran modul RAM serasi yang akan berfungsi dengan sistem anda. Sebaik sahaja modul baru dibeli, mereka boleh diletakkan di tempat dengan menerapkan firma, walaupun tekanan sehingga pemegang plastik tersangkut. Sistem mesti dimatikan dan dicabut dari sumber kuasa sebelum RAM dipasang atau diganti. Memasang RAM di dalam komputer riba adalah lebih sukar kerana ruang yang lebih kecil terlibat, tetapi sesetengah pengeluar membenarkan akses ke slot modul.


Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar












Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan