Macbook Repair - Mecnote: How to Choose a SSD or Hard Disk Drive

Cari Model Mac

Sabtu, 3 Februari 2018

How to Choose a SSD or Hard Disk Drive

Ruang, sempadan akhir. Bagi sesiapa yang berurusan dengan fail elektronik dan media, akhirnya akan datang masa yang diperlukan untuk melabur dalam ruang simpanan tambahan.

Sama ada ia lebih banyak ruang untuk menyimpan imej, video, permainan atau dokumen, storan adalah orang realiti yang perlu ditangani dalam dunia yang didorong media masa ini kecuali mereka, baik, Luddites tegar.

Kemudian sekali lagi, memilih pilihan penyimpanan yang betul untuk anda boleh menjadi agak rumit. Dari pemacu luaran yang besar dan kecil ke pelbagai jenis pemacu dalaman, pembeli penyimpanan dihadapkan dengan pelbagai pilihan. Berikut adalah beberapa petunjuk untuk berfikir untuk membantu membuat keputusan anda sedikit lebih mudah.

Image result for hdd ssd

01-Solid state drive atau Hard disk?
SSD vs HDD
 Pemacu keras tradisional berbanding pemacu keadaan pepejal. WD / Samsung
Ini adalah soalan penting terutama apabila melihat pemacu dalaman walaupun ia boleh digunakan untuk pemacu luaran yang lebih besar juga. Pertama, mari jelaskan perbezaan di antara mereka. Pemacu cakera keras (HDD) adalah seperti pemacu Tiger Woods. Sudah hampir seketika dan hebat pada mulanya walaupun tidak begitu produktif seperti biasa. Pemacu cakera tradisional pada dasarnya menggunakan piring logam, permukaan magnet dan bahagian bergerak untuk menulis data anda. Sebaliknya, pemacu keadaan pepejal (SSD) tidak menggunakan cakera berputar dan biasanya bergantung pada memori kilat untuk menyelesaikan tugas. Kemudian anda mempunyai pemacu hibrid keadaan pepejal (SSHD), yang menggabungkan kedua-dua teknologi untuk mencuba dan mendapatkan kelebihan mereka dalam satu pakej, walaupun mereka tidak akan dibaca berbanding dengan penuh dengan SSD atau HDD. Perhatikan bahawa SSHD juga boleh memiliki kedua-dua teknologi 'keburukan juga, walaupun dalam skala yang lebih kecil juga. Jadi yang terbaik untuk anda? Baca untuk beberapa faktor yang perlu dipertimbangkan.


02-Harga dan kos
Sama seperti kebanyakan teknologi baru berbanding lama, cakera keras tradisional akan jauh lebih murah daripada pemacu keadaan pepejal. Anda boleh mendapatkan pemacu 1TB luaran untuk kurang daripada seratus dolar, kadang-kadang hanya $ 55, yang merupakan tawaran menjerit berbanding dengan berapa banyak yang akan dikenakan kepada anda seperlima seperti lima tahun yang lalu. Pemacu keadaan pepejal yang sama boleh menelan kos sebanyak empat hingga lapan kali ganda, walaupun harga telah turun dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Pemacu hibrid biasanya jatuh di tengah-tengah untuk kos dan merupakan pilihan yang sangat popular untuk pemacu keras dalaman.


03-Perlu kelajuan
Sekiranya anda tidak peduli dengan harga dan sememangnya prihatin dengan seberapa cepat penyimpanan anda boleh pergi, maka membeli pemacu keadaan pepejal biasanya cara untuk pergi. Ini adalah benar untuk orang yang bekerja pada fail besar seperti video, misalnya, dan melakukan banyak penyuntingan. Misalnya, Sandisk Extreme 500 SSD Portable, biasanya empat kali lebih cepat dibandingkan dengan drive luaran tradisional. Hibrid juga boleh mendekati kelajuan SSD tetapi pada harga yang lebih rendah. Apabila memilih pemacu luaran, ambil perhatian bahawa anda juga boleh memilih antara USB 2.0 dan format USB 3.0 yang lebih pantas.


04-Kapasiti
Pemacu cakera tradisional menyediakan lebih banyak pilihan apabila mencapai kapasiti, sekurang-kurangnya dari segi kos. Anda boleh mendapatkan cakera keras yang cukup mudah dengan mudah manakala SSD boleh menjadi lebih sukar untuk mendapatkan saiz yang lebih besar atau sekurang-kurangnya akan memberi anda kekayaan pada hujung atas skala kapasiti.

05-Kemudahalihan
Pemacu keadaan pepejal menang dengan mudah pada akhirnya apabila ia datang kepada pilihan luaran. Malah pada hari ini, cakera keras luaran 1TB boleh menjadi besar manakala bersamaan flash boleh menjadi lebih kecil berbanding. Pada keupayaan yang lebih rendah, anda boleh pergi lebih kecil dengan pilihan memori flash seperti Leef Supra 3.0, sebagai contoh. Kemudian anda mendapat keajaiban kecil seperti Sandisk Ultra Fit yang boleh memerah dalam 128GB dalam pakej kecil. Malah, mereka sangat kecil, mereka mudah hilang.

06-Ketahanan
Terima kasih kepada kekurangan bahagian yang bergerak, pemacu keadaan pepejal boleh menahan lebih banyak penyalahgunaan melalui titisan dan suhu yang melampau daripada pemacu keras tradisional. Ini mungkin tidak banyak masalah untuk penyimpanan dalaman untuk komputer desktop, contohnya, tetapi boleh digunakan untuk komputer riba. Ketahanan adalah terutamanya faktor untuk penyimpanan luaran, terutamanya untuk peminat di luar atau jurugambar dan videografer. Ambil perhatian bahawa SSDs masih boleh gagal, walaupun.

07-Hayat bateri
Ini bukanlah faktor yang besar seperti yang sebelumnya tetapi bagi orang yang menggunakan komputer riba apabila mereka keluar dan kira-kira, kekurangan bahagian yang bergerak menjadikan keadaan pepejal memacu lebih banyak kuasa daripada pemacu tradisional.

Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.











Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan