Macbook Repair - Mecnote: Fan Kotor Juga Boleh Membuat Laptop Kerap Mati

Cari Model Mac

Selasa, 20 Februari 2018

Fan Kotor Juga Boleh Membuat Laptop Kerap Mati

Image result for fan kotor laptop

Sekiranya anda seorang pengguna komputer riba / komputer riba, tentunya telah mengalami atau sekurang-kurangnya mendengar tentang kes laptop yang sering mati. Seterusnya, pasti anda juga akan tertanya-tanya, mengapa komputer riba anda boleh mendapatkannya. Dan anda pasti ingin tahu bukan? Itulah sebabnya saya membuat kertas ini, yang akan menerangkan salah satu sebab berdasarkan pengalaman saya.

Dalam kebanyakan kes komputer riba selalunya mati, ada satu punca yang datang dari penggemar kipas / penyejuk kipas "sink haba" di dalam komputer riba. Jika peminat penyejuk telah rosak, pasti pemproses akan mengalami haba di atas suhu standard. Jadi sistem di mainboard matikan komputer riba secara automatik. Itulah sebabnya komputer riba menjadi mati sendiri.


Saya sering mendapat masalah seperti itu. Apabila ramai pelanggan mengadu, laptop mereka mati dalam beberapa minit selepas komputer riba dihidupkan. Malah, mereka sentiasa menghidupkan komputer riba dengan cara yang betul. Tetapi masih, komputer riba mereka mati.

Beberapa kali saya mendapat kes seperti itu, dan selepas saya melakukan pemasangannya, kipas / kipas di dalam komputer riba yang rosak. Seperti yang saya jelaskan sebelumnya bahawa jika kipas penyejuk haba tenggelam pada komputer riba telah rosak, maka komputer riba menjadi tiba-tiba mati apabila dipakai. Dan masalah semacam itu juga kerap berlaku kepada komputer riba.

Sekiranya peminat komputer riba anda telah rosak, anda harus melakukan ujian dengan memberi kipas / kipas pinjaman dari komputer riba lain yang serupa. Sudah tentu dengan kipas yang masih berfungsi ya ..! Jika komputer riba anda telah dihidupkan dan kipas lain boleh berputar secara normal, itu bermakna kipas di komputer riba anda telah rosak.

Sila hidupkan komputer riba anda dengan peminat pinjaman, dan mula menggunakan komputer riba anda dalam masa yang lama. Sekiranya tidak ada masalah lagi, maka anda akan mendapati kipas baru yang sesuai untuk komputer riba anda di kedai komputer terdekat.

Berdasarkan pengalaman, harga kipas komputer riba adalah dalam lingkungan 200-400 ribu rupiah. Nah, tetapi setiap rantau pasti ada harga yang tidak sama. Itulah sebabnya sila bertanya di kedai komputer di kawasan anda.

Jika penggemar komputer riba anda belum diganti, jangan cuba kerap menghidupkan komputer riba anda. Kerana jika anda memaksanya, ia akan menjadi sangat berbahaya bagi pemproses anda. Sekiranya pemproses telah rosak, kos pembaikan untuk komputer riba anda lebih tinggi.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.









Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan