Macbook Repair - Mecnote: Ciri-ciri Hard Disk mula rosak

Cari Model Mac

Selasa, 20 Februari 2018

Ciri-ciri Hard Disk mula rosak

Image result for hard disk rosak?

1. Bip

Apabila komputer atau komputer riba dihidupkan, biasanya cakera keras membaca klip, klik klik secara berterusan. Tetapi kadang-kadang bunyi ini tidak muncul pada mulanya, tetapi sebaik sahaja komputer mula menggunakannya, hanya mula berbunyi seperti itu.

Bunyi menunjukkan kerosakan kepada komponen di dalam cakera keras.


2. Sangat panas

Saya pernah mendapat beberapa kes bahawa ada cakera keras yang mula pecah, dan mempunyai suhu yang sangat tinggi. Malah haba untuk menembusi selongsong pada komputer riba. Dan jika cakera keras disentuh dengan tangan selepas digunakan, ia akan terasa sangat, sangat panas.


3. Jadilah perlahan

Dalam beberapa kes, saya juga mendapati cakera keras yang mula pecah menjadi lebih perlahan. Pada permulaan, apabila digunakan dan apabila dimatikan, sistem menjadi sangat, sangat perlahan. Malah kadangkala apabila komputer digunakan untuk berhenti.


4. Sistem operasi dengan cepat rosak

Ini juga berlaku paling kerap, apabila cakera keras mula pecah, sistem komputer tiba-tiba menjadi lambat dan cepat pecah. Walaupun tidak ada virus atau perkara lain yang boleh mengganggu. Walaupun dipasang semula, sistem operasi akan sentiasa rosak lagi dalam masa beberapa hari, walaupun beberapa jam.


5. Tidak boleh memasang sistem pengendalian

Sesetengah kes, cakera keras yang rosak sangat sukar dipasang. Biasanya proses pemasangan mengambil masa alias yang sangat luar biasa, sangat lama. Apa lagi proses "memasang" dan menyalin sistem fail ke cakera keras, biasanya hanya tersekat pada beberapa peratus, dan kelihatannya proses itu tidak berjalan.

Malah, kadang-kadang komputer memulakan semula dan mesti mengulangi proses pemasangan dari awal. Walaupun anda boleh memasang apa-apa sistem, ia boleh menjadi ralat semasa program aplikasi dipasang.


6. Data menjadi rosak dan tidak boleh dipindahkan

Beberapa cakera keras yang bermasalah, biasanya data yang disimpan di dalamnya rosak, tidak boleh dibuka dan tidak dapat disalin ke tempat lain untuk disimpan. Gejala-gejala seperti ini muncul bersama-sama dengan permulaan keras cakera keras dan sistem itu sering rosak.


7. Skrin biru (skrin biru)

Ia tidak semestinya skrin biru yang muncul sebagai tanda kerosakan cakera keras. Tetapi beberapa kes merosakkan HDD, biasanya sering mengalami skrin biru seperti ini. apabila digunakan, atau hanya masukkan sistem ini, skrin biru ini tiba-tiba muncul.


8. Tidak dapat dibaca dalam bios

Kerosakan ini lebih teruk lagi, biasanya cakera kerasnya telah mati sehingga tidak ada respon sama sekali (kedua-dua pergerakan dan bunyi). Oleh itu, menyebabkan peranti ini tidak muncul alias tidak dapat dikesan dalam BIOS (sistem output input asas). Dan apabila komputer dihidupkan, biasanya akan muncul mesej "HDD tidak dapat dikesan", "Tidak ada peranti boot", dan lain-lain.

Nota:

Tidak semua gejala yang muncul di komputer seperti yang telah saya sebutkan, ia benar-benar menunjukkan bahawa ia adalah cakera keras yang bermasalah. Kerana terdapat juga komponen lain yang juga mempunyai gejala kerosakan seperti ini. Sebagai contoh, kerosakan pada ingatan, biasanya juga membuat komputer perlahan dan kelihatan skrin biru, seperti dalam mata 3 dan 7. Dan banyak contoh lain.

Untuk itu jika cakera keras anda masih berfungsi dengan baik, akan lebih bagus jika anda menyelamatkan data anda di tempat lain untuk kehilangan data tidak berlaku.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 


Jangan lupa share ya.









Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan