Macbook Repair - Mecnote: Cara menggunakan Diagnostik Apple

Cari Model Mac

Rabu, 14 Februari 2018

Cara menggunakan Diagnostik Apple

Cara menggunakan Diagnostik Apple


Diagnostik Apple adalah cara yang baik untuk memeriksa perkakasan komputer Mac anda. Diagnostik Apple membantu anda mengenal pasti sumber kemungkinan masalah perkakasan dan menawarkan satu siri langkah awal untuk cuba menyelesaikannya. Diagnostik Apple juga membantu anda berhubung dengan Sokongan Teknikal Apple untuk mendapatkan bantuan tambahan.

Sebelum memulakan
Penting: Jika Mac anda diserahkan sebelum Jun 2013, anda akan menggunakan Ujian Perkakasan Apple bukannya Apple Diagnostics. 
Pertimbangkan pilihan untuk mengambil beberapa langkah penyelesaian masalah awal untuk menentukan sama ada masalah anda berkaitan dengan perkakasan. Anda boleh cuba untuk mengetahui sama ada masalah disebabkan oleh perkakasan atau perisian dengan mengikuti langkah-langkah dalam Bagaimana Mengasingkan Masalah di Mac OS X. Apple Diagnostics boleh membantu anda mengetahui komponen perkakasan yang mungkin menyebabkan masalah.
Sebelum memulakan Diagnostik Apple, pastikan anda melepaskan semua peranti luaran kecuali papan kekunci, tetikus, skrin dan penyesuai Ethernet. Juga cabut pemacu optik luaran.
Anda harus mempunyai sambungan Internet sebelum memulakan Diagnostik Apple. Dengan cara ini, Diagnostik Apple boleh mencadangkan sumber sokongan teknikal. Juga, jika Diagnostik Apple tidak dijumpai dalam jumlah boot dalaman, versi Internet akan bermula dan bukannya yang normal. Anda boleh menggunakan Diagnostik Apple tanpa sambungan Internet, tetapi hasilnya tidak akan dihantar ke Apple dan tidak akan ada sambungan ke laman web Sokongan Teknikal Apple.
Jika anda menguji dengan Mac mudah alih, ikut langkah tambahan ini:
Untuk mengelakkan komputer daripada mematikan semasa ujian, sambungkan penyesuai AC dengan kuasa elektrik yang betul ke saluran keluar AC.
Letakkan komputer pada permukaan kerja pepejal, rata, stabil yang membolehkan peredaran udara yang betul di dalam dan di sekitar peralatan (seperti meja, meja, atau kaunter).


Untuk memulakan Diagnostik Apple:
1.   Jika komputer dihidupkan, matikannya dengan memilih Matikan dalam menu Apple ().
2.   Tekan butang kuasa untuk memulakan komputer.
3.   Tekan kekunci D dengan serta-merta dan teruskannya sehingga Apple Diagnostik bermula.
4.   Jika anda sebelum ini memilih bahasa untuk komputer, anda akan melihat skrin dengan mesej "Memeriksa Mac anda" dalam bahasa itu. 


     Jika anda belum memilih bahasa untuk komputer, menu pilihan bahasa akan muncul. Pilih bahasa; Diagnostik Apple akan bermula.   


5.   Ujian asas Diagnostik Apple mengambil masa antara 2 dan 3 minit untuk diselesaikan. Semasa proses diagnostik sedang berjalan, bar kemajuan muncul menandakan masa yang tersisa selesai.
o    Sekiranya tiada masalah dijumpai: Mesej akan muncul yang menyatakan bahawa tiada masalah telah dijumpai.
o    Sekiranya masalah dijumpai: Setelah selesai, Apple Diagnostics akan memaparkan penerangan ringkas tentang masalah yang anda hadapi, bersama dengan satu atau lebih kod rujukan dan arahan tambahan. Sila ambil perhatian kod rujukan ini sebelum meneruskan.


6.   Untuk keluar dari Diagnostik Apple, klik pada Restart atau Shut Down, di bahagian bawah tetingkap.
7.   Untuk menukar bahasa yang digunakan dalam Diagnostik Apple, tekan Command-L selepas ujian selesai. Nota: Anda akan dapati senarai fungsi keyboard pantas pada artikel ini.

Langkah seterusnya
Apabila Diagnostik Apple berakhir, penerangan ringkas tentang masalah yang anda hadapi ditunjukkan. Anda akan ditawarkan pilihan untuk menyambung dengan artikel sokongan teknikal dalam talian jika komputer anda disambungkan ke Internet.
Untuk mengetahui sokongan teknikal dan pilihan perkhidmatan anda untuk masalah tertentu, klik pada pautan Mula atau tekan Command-G. Sekiranya anda berbuat demikian, perkara berikut akan berlaku:
1.   Komputer akan reboot dalam mod pemulihan OS X.
2.   Sekiranya komputer anda disambungkan ke Internet, Safari akan secara automatik membuka halaman web Sokongan dan Teknikal Teknikal Apple. Untuk meneruskan, anda mesti memilih negara dan akses untuk menghantar nombor siri komputer dan kod rujukan kepada Apple. Tiada maklumat mengenal pasti lain akan dihantar. Klik pada pautan "Saya menerima penghantaran" untuk meneruskan:


3.   Jika komputer anda tidak disambungkan ke Internet, Safari akan secara automatik membuka halaman web yang akan membantu anda menyambung ke Internet melalui Wi-Fi.


4.   Sebaik sahaja komputer anda disambungkan ke Internet, anda boleh:
o    Akses sokongan teknikal dan pilihan perkhidmatan anda melalui Safari.
o    Semak halaman web yang ditunjukkan untuk langkah penyelesaian masalah tambahan dan maklumat yang akan membantu anda menyelesaikan masalah anda.
o    Hubungi Sokongan Teknikal Apple untuk maklumat lanjut, selesaikan dan ketahui lebih lanjut mengenai pilihan perkhidmatan.


Maklumat lanjut

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang kod yang dihasilkan dalam Diagnostik Apple, lihat Diagnostik Apple: Kod Rujukan.

Fungsi pantas papan kekunci
  • Pilihan-D: Mulakan Diagnostik Apple melalui Internet
  • Command-G: Mula
  • Command-L: Tunjukkan pemilih bahasa
  • Command-R: Jalankan ujian lagi
  • S: Matikan
  • A: Mulakan semula 
    Nota: Jika anda menekan butang R atau Restart sementara ujian Diagnostik Apple berjalan, kelewatan antara 10 dan 20 saat mungkin berlaku.




Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan