Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Khamis, 15 Februari 2018

Bahagian Dalaman Komputer

Image result for desktop gaming

Komputer moden mungkin mengandungi beratus-ratus pengawal dan cip yang berbeza, tetapi mesin yang paling rumit boleh direbus ke beberapa bahagian mudah. Memahami hanya bahagian-bahagian ini dapat memberi anda idea yang sangat baik tentang bagaimana komputer beroperasi, dan pengetahuan ini dapat membolehkan anda membuat keputusan pembelian yang lebih baik apabila anda berbelanja untuk sistem.


 Motherboard

Image result for motherboard

Papan induk adalah papan litar utama bahawa semua komponen komputer lain sama ada duduk atau disambungkan. Jenis motherboard akan menentukan jenis pemroses dan cip memori yang boleh dipasang pada komputer, bersama-sama dengan jenis sambungan luaran, seperti USB, disokong secara asli. Sesetengah motherboard juga akan menyertakan video dan bunyi onboard, mengeluarkan keperluan untuk kad pengembangan.


Pemproses (Processor)

Image result for processor
Pemproses itu mungkin bahagian dalaman yang paling penting dalam komputer anda, kerana di mana hampir semua perhitungan diperlukan untuk menjalankan komputer berlaku. Pemproses duduk di dalam soket kecil berhampiran tengah papan induk, dan di atas melaksanakan kod untuk program anda, ia juga mengawal bagaimana komponen komputer lain berkomunikasi dan beroperasi. Kuasa pemproses diukur dalam megahertz, dan lebih baru-baru ini gigahertz, dengan jumlah yang lebih tinggi mewakili lebih banyak kuasa pemprosesan.


Ram

Image result for ram

Apabila pemproses memerlukan maklumat untuk program atau tugas tertentu, ia terlebih dahulu memuatkan data ke dalam memori akses rawak. atau RAM. RAM adalah memori jangka pendek, yang bermaksud bahawa ia akan dihapuskan setiap kali komputer kehilangan kuasa atau akan diset semula, tetapi kelajuan akses menjadikannya sesuai untuk menjadi storan utama komputer.

Cakera Keras

Image result for hard disk
Jika RAM adalah satu sisi penyelesaian storan komputer, cakera keras adalah yang lain. Daripada akses cepat, penyimpanan jangka pendek, cakera keras perlahan diakses, storan jangka panjang. Sebarang fail atau sekeping maklumat yang mungkin diperlukan lebih daripada sekali disimpan pada cakera keras. Apabila pemproses memerlukan fail atau set fail untuk menjalankan program, ia akan menyalinnya dari cakera keras dan memuatkan salinan tersebut ke dalam RAM. Kapasiti cakera keras diukur dalam gigabait, atau kadang-kadang terabytes, dengan bilangan yang lebih besar mewakili lebih banyak kapasiti.


Kad Video (Graphic Card)Image result for video card

Walaupun beberapa motherboard lama mempunyai video terbina dalam, kebanyakan sistem moden memerlukan kad video berasingan untuk menghasilkan grafik. Kuasa pengiraan tulen yang diperlukan untuk menjadikan grafik moden memerlukan unit pemproses dan penyejukan berasingan yang ditempatkan pada kad video ini. Kad itu sendiri disambungkan ke papan induk menggunakan slot pengembangan.

Slot Pengembangan (Expansion Slots)Image result for Expansion Slots

Slot ini terletak berhampiran belakang komputer dan membolehkan anda memasang peranti untuk menaik taraf sistem. Peranti ini, yang kelihatan seperti kad yang slaid ke dalam slot ini, boleh digunakan untuk audio, video, keupayaan rangkaian, sambungan USB tambahan dan banyak lagi. Sesetengah slot, seperti slot AGP, digunakan secara eksklusif untuk kad video, tetapi kebanyakan slot pada sistem moden adalah slot PCI-X generik yang digunakan untuk semua kad.

Bekalan Kuasa (Power Supply)Image result for Power Supply

Bekalan kuasa biasanya terletak di satu sudut sisi belakang kes komputer anda. Di sisi yang menghadap ke luar komputer, ia mempunyai palam tunggal untuk kabel kuasa dan bukaan untuk kipas penyejuk. Di sisi yang menghadap ke dalam sistem, ia mempunyai satu set wayar kuasa yang anda gunakan untuk membekalkan kuasa ke semua peranti dalaman komputer. Sesetengah peranti, seperti RAM atau kad pengembangan kecil, mendapat kuasa yang mencukupi melalui motherboard supaya mereka tidak memerlukan sambungan langsung ke bekalan kuasa, tetapi kebanyakan peranti lain perlu dipasang ke salah satu wayar ini untuk beroperasi.





Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan