Macbook Repair - Mecnote: Bagaimana untuk Reset Semula NVRAM, PRAM, dan SMC Mac anda

Cari Model Mac

Jumaat, 2 Februari 2018

Bagaimana untuk Reset Semula NVRAM, PRAM, dan SMC Mac anda

Bagaimana untuk Reset Semula NVRAM, PRAM, dan SMC Mac anda

 

Apabila Mac mula bertindak, anda mungkin akan menjalankan beberapa prosedur penyelesaian masalah yang biasa, seperti memulakannya semula, menjalankan Utiliti Disk, dan mungkin menjalankan Boot Selamat. Repertoir pembaikan anda juga perlu memasukkan beberapa prosedur tambahan yang kadang-kadang dapat menghapuskan masalah yang tidak dapat dipertikaikan -mengecilkan NVRAM dan menetapkan semula SMC.

Zap NVRAM (atau PRAM)
Kembali pada hari itu, senarai piawai pembaikan cepat untuk rawatan Mac secara rawak sentiasa termasuk "zap the PRAM." P dalam PRAM berdiri untuk parameter (RAM hanya RAM-memori akses rawak), dan ia merujuk kepada sejumlah kecil khas, memori yang disokong bateri di setiap Mac yang menyimpan maklumat komputer yang diperlukan sebelum ia memuatkan sistem operasi. Sekiranya nilai-nilai dalam ingatan ini keluar dari satu sebab atau yang lain, Mac anda mungkin tidak bermula dengan betul, atau mungkin mempamerkan sebarang kelakuan yang aneh selepas itu. Jadi, anda boleh menekan urutan utama pada permulaan untuk menetapkan semula (atau "zap") PRAM, mengembalikannya kepada nilai asal, kilang.

Mac moden tidak lagi menggunakan PRAM; mereka sebaliknya menggunakan sesuatu yang dipanggil NVRAM (NV untuk tidak menentu). NVRAM menghidupkan kira-kira tujuan yang sama seperti PRAM, tetapi menyimpan beberapa maklumat atau lebih banyak lagi, kini mengandungi hanya beberapa: cakera permulaan yang dipilih, jumlah speaker, resolusi skrin, zon waktu, dan-jika Mac anda telah jatuh baru-baru ini -pesan panik kernel terakhir.

Rasuah NVRAM agak luar biasa, tetapi jika Mac anda seolah-olah mengambil masa selama-lamanya untuk mengetahui cakera mana yang hendak disambungkan, jika ia bermula dengan resolusi skrin yang salah, atau jika anda mempunyai masalah audio yang pelik (seperti tidak ada suara apa pun, atau menu kawalan kelantangan bar kelabu), ia tidak menyakitkan untuk menetapkan semula NVRAM-ia cepat dan tidak berbahaya.

Untuk menetapkan semula NVRAM anda, anda menggunakan prosedur yang sama seperti yang anda pernah gunakan untuk menetapkan semula PRAM.

Matikan Mac anda.
Tekan butang kuasa, dan sebaik sahaja anda mendengar bunyi bising permulaan, tahan Command-Option-P-R.
Terus menahan kekunci tersebut sehingga anda mendengar bunyi permulaan yang kedua. Kemudian, mari dan atur Mac anda untuk terus bermula dengan normal.
Kemudian periksa cakera Startup, Display, dan Date & Time of Preferences Sistem untuk memastikan mereka menetapkan cara yang anda inginkan.
Sekiranya anda menahan Command-Option-P-R pada permulaan dan anda melihat apa-apa kecuali skrin abu-abu yang tidak berubah selama beberapa minit-tiada logo Apple, tiada bar kemajuan, tidak ada permulaan kedua-duanya-jangan panik. Sebab yang paling mungkin adalah bahawa Mac anda tidak mendaftarkan mesin kekunci kerana daya tahan dengan peranti USB. Putuskan sambungan semua peranti USB (kecuali papan kekunci anda, jika keyboard berwayar), tahan butang kuasa ke bawah sehingga Mac ditutup sepenuhnya, dan kemudian tekan sekali lagi dan terus Tekan-Pilihan-P-R.

Jika itu tidak berfungsi dan anda menggunakan papan kekunci Bluetooth luaran, cuba pasangkan pada papan kekunci USB. Jika anda berjaya menetap semula NVRAM dengan papan kekunci berwayar, anda boleh mencabutnya dan kembali ke papan kekunci Bluetooth biasa anda.

Tetapkan semula SMC
Namun satu lagi komponen perkakasan Mac anda yang menyimpan tetapan penting adalah Sistem Pengurusan Pengawal (SMC), litar yang berkaitan dengan pengurusan kuasa, pemantauan suhu dan kawalan kipas, lampu status, lampu latar keyboard, dan beberapa komponen lain. Jika SMC anda menjadi keliru, anda mungkin mengalami masalah seperti bunyi kipas yang berlebihan, prestasi lambat walaupun Monitor Aktiviti tidak menunjukkan CPU yang overtaxed, aplikasi yang mengambil selama-lamanya untuk dilancarkan, bateri yang tidak mengenakan bayaran dengan betul, masalah tidur atau bangun , dan sebagainya. (Anda boleh melihat senarai yang lebih panjang pada halaman sokongan Apple ini.) Seperti dengan mengalihkan NVRAM, menetapkan semula SMC ke kilang lalai boleh menyelesaikan masalah ini.

Apple mengatakan anda tidak boleh menetapkan semula SMC tanpa terlebih dahulu mencuba tugas menyelesaikan masalah lain, seperti aplikasi bermasalah yang berhenti dan memulakan semula Mac anda. Walau bagaimanapun, Apple tidak menyebut sebarang kesan negatif untuk menetapkan semula SMC, atau cara untuk menentukan sama ada SMC itu licik tanpa mengubahnya dan perasan bahawa masalah itu hilang. Saya telah menetapkan semula SMC Mac saya berkali-kali tanpa kesan buruk yang jelas, dan kadang-kadang ia sebenarnya menjadi penyelesaian kepada masalah.

Sebelum anda boleh menetapkan semula SMC anda, anda mesti mematikan Mac anda. Selepas itu, prosedur ini berbeza bergantung pada jenis Mac yang anda ada.

Mac Desktop: Putuskan sambungan kord kuasa (sama ada dari Mac atau dari saluran keluar AC). Tunggu 15 saat dan pasangkannya semula. Kemudian tunggu lagi 5 saat dan putar semula Mac.
Mac mudah alih dengan bateri yang tidak boleh ditanggalkan: Matikan dan cabut plag Mac anda. Pada papan kekunci terbina dalam, tekan dan tahan kekunci Shift, Option, dan Control di sebelah kiri dan tekan butang kuasa dan tahan semua ini selama 10 saat, kemudian lepaskan kekunci. Sambungkan penyesuai kuasa dan kemudian hidupkan Mac secara normal.
Mac mudah alih dengan bateri boleh tanggal: Tutup Mac anda. Tanggalkan kord kuasa dan keluarkan bateri. Tekan butang kuasa, tahan selama 5 saat, kemudian lepaskan. Letakkan bateri semula, sambungkan semula kord kuasa, dan hidupkan Mac secara normal.
Walaupun kedua-dua prosedur ini tidak dapat disembuhkan, kedua-duanya dapat menyelesaikan beberapa masalah ganjil, dan bernilai beberapa minit masa anda sebelum mengangkut Mac anda untuk melihat Apple.


Untuk mengulas artikel ini dan kandungan Macnote yang lain, lawati halaman Facebook kami.


Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan