Macbook Repair - Mecnote: Bagaimana untuk mengurangkan ketegangan kabel di pengecas Magsafe untuk Mac memanjangkan hayatnya berguna.

Cari Model Mac

Isnin, 19 Februari 2018

Bagaimana untuk mengurangkan ketegangan kabel di pengecas Magsafe untuk Mac memanjangkan hayatnya berguna.

Bagaimana untuk mengurangkan ketegangan kabel di pengecas Magsafe untuk Mac memanjangkan hayatnya berguna.


Mac Laptops: Pengurangan ketegangan kabel di pengecas MagSafe


Ketahui bagaimana untuk mengurangkan ketegangan kabel di pengecas kuasa MagSafe pada komputer riba Mac.Penggunaan dan penyelenggaraan yang betul Pengecas MagSafe dengan ketara boleh meningkatkan kehidupan pengecas.
 Walaupun pengecas MagSafe direka untuk perjalanan dengan komputer riba Mac anda, pola penggunaan tertentu boleh menyumbang kepada haus atau pecah kabel. Pengecas MagSafe, seperti dawai logam atau kabel lain, cenderung melemahkan atau pecah jika dilipat berulang kali di tempat yang sama. Ikuti cadangan di bawah untuk mengurangkan peluang merosakkan pengecas.

Pemeriksaan

Cara paling tepat untuk mengekalkan kesihatan pengecas adalah untuk memeriksa kabel, penyambung, dan pengecas secara berkala untuk mencari lekukan, ubah bentuk, pecah atau kerosakan lain. Jika anda mendapati sebarang kerosakan, hentikan menggunakan pengecas.


Cara menggunakan pengecas

Apabila melepaskan kabel pengecas, pastikan untuk menyokong berat pengecas (Rajah 1). Jika anda memegang pengecas oleh penyambung dan berat pengecas digunakan untuk menggunakan kabel (Rajah 2), kabel atau pengecas itu sendiri rosak.
Rajah 1 membuka kabel semasa memegang pengecas
Rajah 2 membuka kabel yang membolehkan pengecas jatuh

Selak yang berlebihan dalam kabel boleh merosakkan kabel dari semasa ke semasa. Titik paling mungkin di mana lenturan yang berlebihan boleh berlaku adalah berhampiran pengubah (Rajah 3), atau penyambung MagSafe itu sendiri (Rajah 4 dan Rajah 5). Memastikan kekurangan dalam kabel pada titik tertentu (Rajah 6) mengekalkan daya tahan pengecas. Matlamat untuk kurva lembut dan bukan sudut. Penggunaan yang betul akan meningkatkan umur panjang anda.
Rajah 3 membongkok berhampiran pengubah
 
Rajah 4 Pengubahsuaian dalam penyambung T-gaya MagSafe
 
Rajah 5 Pengubahan dalam penyambung gaya Lektor MagSafe
 
Rajah 6 Slack dalam penyambung MagSafe dalam pengecas T-gaya

Penggunaan dua pin "kepala itik" palam AC atau tiga tiang, kabel penghantaran

Sekiranya anda menggunakan penyambung dua kepala "itik kepala" untuk pengecas MagSafe anda dan mendapati bahawa kabel itu tidak mencukupi, beralih kepada tiga pin, penyambung bersebelahan untuk meningkatkan jangkauan kabel dan mengurangkan voltan. Rajah 7 menunjukkan panjang pengecas dengan Duckhead dan Rajah 8 menunjukkan panjang pengecas menggunakan tiga pin, penyambung asas yang lebih lama.
 
Rajah 7 Penyambung Duckhead dua buah
 
Rajah 8 tiga terminal, penyambung tanah 

Peletakan kabel pengecas

Komputer riba Mac mempunyai penyambung MagSafe di sebelah kiri komputer. Dengan pengecas T-gaya, jika anda memerlukan kabel pengecas ke sebelah kanan komputer, jatuhkan kabel di sekitar belakang (Rajah 9) dan bukan di bawah komputer (Rajah 10). Apabila menggunakan pengecas gaya L, jangan kabel di sepanjang pelabuhan dengan penyambung yang dipasang di belakang kerana ini akan menjadikannya sangat sukar untuk dicabut. Pastikan terdapat banyak ketegangan di setiap penyambung dan sambungan tidak terikan (Rajah 14).

Rajah 9 kabel pengecas T-gaya di belakang komputer  
 
Rajah 10 - panjang pengecas jenis T kabel di bawah peralatan
 
Rajah 11 - Kabel pengecas jenis-L dipasang di atas port I / O

Sentiasa jaga kawasan di sekeliling pengecas dan kabelnya jelas. Sesetengah item yang bersentuhan dengan kord boleh menyebabkan kerosakan yang ketara. Kabel yang ditunjukkan dalam Rajah 10 mungkin akan dikendalikan oleh roda kerusi, yang boleh menyebabkan pecah kabel.
Rajah 12 Kabel rawan kepada kerosakan oleh objek di ruang kerja 

Putuskan sambungan dan simpan pengecas

Mengeluarkan sambungan MagSafe dengan betul dari komputer boleh memanjangkan hayat pengecas. Menggunakan penyambung dan bukan kabel diterangkan dalam artikel: Bagaimana untuk memperluaskan kehidupan pengecas magsafe anda .
"Sayap" (Rajah 13) membenarkan kabel disimpan dengan pengecas menggunakan ruang yang sangat kecil. Perhatikan bahawa membungkus kabel secara tidak wajar dalam 'sayap' ini boleh menyebabkan masalah yang sama untuk membongkok kabel ketika sedang digunakan. Apabila membungkus pendawaian, pastikan tiada voltan tambahan pada kabel keluar pengubah pengecas. Rajah 14 menunjukkan ketegangan yang berlebihan dan Rajah 15 menunjukkan cara membungkusnya dengan betul. Balutkan kabel dengan longgar untuk mengelakkan tekanan yang berlebihan atau sudut yang sukar yang boleh merosakkan pendawaian dalaman.
 
Rajah 13 Sayap terbuka untuk membalut kabel
 
Rajah 14 Ketegangan yang berlebihan dalam kabel apabila dibalut
 
Rajah 15 Kabel dibalut dengan betul, tanpa ketegangan

Jika komputer anda digunakan dengan kerap di lokasi yang sama, pertimbangkan mendapatkan pengecas untuk setiap lokasi. Mempunyai MagSafe pengecas khusus di setiap lokasi menghadkan keperluan untuk membalut dan menyimpan pengecas kerap dan membantu mengelakkan masalah yang mungkin berlaku ketegangan kerosakan relief atau tekanan pada kabel.

Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan