Macbook Repair - Mecnote: Bagaimana untuk memeriksa masalah perkakasan pada Mac anda

Cari Model Mac

Rabu, 14 Februari 2018

Bagaimana untuk memeriksa masalah perkakasan pada Mac anda

Bagaimana untuk memeriksa masalah perkakasan pada Mac anda


Sebelum anda bermula

Penting: Jika Mac anda dijual selepas bulan Jun 2013, anda akan menggunakan Diagnostik Apple dan bukannya Alat Perkakasan Apple (AHT). 

Pertimbangkan pilihan untuk mengambil beberapa langkah penyelesaian masalah awal untuk menentukan sama ada masalah anda berkaitan dengan perkakasan. Anda boleh cuba untuk mengetahui jika punca masalah ini adalah satu perkara perkakasan atau perisian mengikut langkah dalam Bagaimana untuk mengasingkan masalah dalam OS X . AHT boleh membantu anda memikirkan komponen perkakasan yang mungkin menyebabkan masalah.

Sebelum memulakan AHT, pastikan anda melepaskan semua peranti luaran kecuali papan kekunci, tetikus, paparan dan penyesuai Ethernet. Juga cabut pemacu optik luaran.

Jika anda menguji dengan Mac mudah alih, ikut langkah tambahan ini:
Apabila anda menjalankan Ujian Perkakasan Apple pada Mac mudah alih, komputer mesti dipasang ke saluran keluar AC.

Letakkan komputer pada permukaan kerja pepejal, rata, stabil yang membolehkan peredaran udara yang betul di dalam dan di sekitar peralatan (seperti meja, meja, atau kaunter).



Cara menggunakan Ujian Perkakasan Apple

  1. Matikan komputer. Kemudian tekan butang kuasa untuk menghidupkannya semula.
  2. Tekan dan tahan kekunci D sebelum skrin boot abu-abu muncul.
  3. AHT mengambil masa seminit untuk memulakan dan memeriksa konfigurasi perkakasan. Semasa proses sedang berlaku, anda akan melihat ikon ini pada skrin:
  4. Apabila proses selesai, pilih bahasa anda dan klik pada anak panah yang menunjuk ke kanan. Jika anda tidak menggunakan tetikus, anda boleh menggunakan anak panah atas dan ke bawah untuk memilih bahasa dan kemudian tekan kekunci Kembali.
  5. Konsol AHT akan muncul. Anda boleh memilih jenis ujian atau ujian yang ingin anda lakukan:Untuk melaksanakan semua ujian asas, klik pada butang Ujian, atau tekan kekunci "T" atau kekunci Kembali.Untuk melakukan diagnosis yang lebih teliti, tandai kotak pilihan "Lakukan ujian lanjutan" di bawah butang Ujian sebelum mengklik butang tersebut.   Nota: Keputusan ujian akan muncul di tetingkap di sebelah kanan bawah konsol.
  6. Untuk keluar dari AHT, klik pada Restart atau Shut down, di bahagian bawah tetingkap.



Sesetengah komputer Macintosh dengan OS X Lion dan kemudiannya serasi dengan penggunaan Ujian Perkakasan Apple melalui Internet. Apabila bermula, komputer-komputer ini akan menunjukkan versi Internet Ujian Perkakasan Apple jika salinannya tidak ditemui pada cakera keras. Untuk menggunakan fungsi ini, anda mesti mempunyai sambungan Internet aktif melalui Ethernet atau Wi-Fi. AHT di Internet berfungsi seperti AHT pada cakera keras atau pemacu kilat, seperti yang telah dijelaskan.


Bagaimana menggunakan Ujian Perkakasan Apple pada komputer dengan OS X v10.7 atau lebih awal

AHT adalah pada cakera pemasangan aplikasi 2 dan harus disertakan bersama komputer anda atau dalam unit pemasangan perisian MacBook Air dari MacBook Air (akhir tahun 2010). Untuk memulakan AHT pada komputer ini, pastikan cakera pemasangan aplikasi dimasukkan ke pemacu optik bersepadu atau pemacu Apple SuperDrive luaran. Dalam kes MacBook Air (akhir 2010), pastikan Unit Pemasangan Perisian MacBook Air dimasukkan ke dalam port USB.




Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:



KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Tiada ulasan:

Catat Ulasan