Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Selasa, 20 Februari 2018


Bagaimana untuk memanjangkan hayat bateri komputer riba anda?

Image result for battery macbook
 A1322

The bateri dan tempohnya biasanya salah satu daripada beberapa kelemahan yang kami temui apabila kita menggunakan alat (mp3, telefon pintar, komputer riba atau tablet). Ia benar-benar adalah kegelisahan kecil untuk mengecas semula peranti dan, kadang-kadang, kegagalan struktur dalam pengoperasian sistem untuk memaksa tenaga memaksa kita memperbaharuinya.
Oleh itu, adalah baik untuk mengetahui beberapa petua untuk memperluaskan hayat bateri yang berguna, yang biasanya adalah lithium ion ( bateri  Li-Ion) dan  berlangsung antara 3 dan 5 tahun , dan untuk meningkatkan tempoh ketersediaan di antara pengisian semula dan pengisian semula .
1. Perlu diingat bahawa bateri Li-Ion bertahan antara 300 dan 1,000 beban . Menjangkau julat hayat maksimum bergantung kepada penggunaan setiap pengguna. Sebagai contoh, tempohpurata bateri boleh dilanjutkan dengan menghalangnya daripada dibuang sepenuhnya . Mengemaskini sepenuhnya menjadikannya perlu untuk menggunakan sebilangan besar kitaran beban yang dipanggil, yang dalam jangka panjang tidak baik. Oleh itu, adalah dianjurkan untuk membiarkan mereka memuat turun sehingga 40% atau 50% dari kapasiti mereka dan mengecas semula mereka.
2. Ia juga tidak disyorkan untuk mengecas bateri peranti kami sehingga kapasiti 100%. Malah, pakar mengesyorkan melakukannya sehingga 80% atau 90%. Sekiranya anda tidak dapat mengelakkannya, pastikan telefon bimbit anda tidak kekal bersambung selepas mencapai beban penuh, kerana terdapat beberapa 'beban mini' beban yang mengurangkan hayatnya berguna.
3. Bateri litium-ion 'pintar', kerana peranti memberi amaran kepada kami mengenai masa pengecasan anggaran yang ditinggalkan kepada bateri. Selepas beberapa muat naik dan muat turun, nilai-nilai ini tidak lagi tepat, jadi untuk menyusun semula bateri , pengeluar mengesyorkan helah ringkas: membuat muat turun penuh setiap bulan .
4. Kita juga harus berhati-hati dengan jenis pengecas yang kita gunakan. Menggunakan mana-mana yang tidak hanya membantu mengurangkan hayat bateri, tetapi juga boleh berbahaya. Bateri yang disambungkan kepada pengecas yang tidak betul boleh menjadi terlalu panas dan bahkan menangkap api.
5. Orang juga harus mengetahui tip penggunaan yang sudah lapuk . Apabila membeli telefon bimbit, sesetengah penjual mengesyorkan mengecas bateri sepenuhnya sebelum menggunakannya untuk kali pertama . Ini tidak lagi perlu walaupun ia mudah sebelum bateri lithium-ion muncul. Dalam bateri semasa, cas pertama adalah sama dengan mana-mana yang berikut.
6. Jika anda perlu menyimpan bateri untuk satu masa yang lama, kerana adalah yang terbaik cuti dikenakansehingga 40% daripada jumlah kapasiti dan depositnya pada suhu 15 ° C. Haba boleh merosakkan bateri dengan serius jika ia dibiarkan tidak lama untuk waktu yang lama.
Pada masa yang sama, untuk menguruskan tenaga yang lebih baik semasa penggunaan telefon bimbit, mudah untuk mengikuti satu siri tip praktikal dan mudah:
7. Merenung skrin untuk meningkatkan dengan ketara tempoh caj bateri anda. Skrin telefon adalah komponen yang menggunakan tenaga yang paling banyak dan semakin terang, lebih banyak menghabiskannya. Tetapkan selang masa yang singkat untuk menggilap skrin apabila tidak digunakan. Sekiranya masa menunggu terlalu pendek, anda mungkin perlu menyentuh skrin secara berkala untuk mengelakkan masa menunggu semasa membaca kandungan.
Image result for battery macbook
8. Kurangkan kekerapan kemas kini aplikasi dan penyegerakan. Sebagai contoh, sediakan aplikasi media sosial anda untuk mengemas kini secara manual dan bukannya secara automatik, supaya mereka tidak sentiasa berjalan di latar belakang, atau semasa anda tidak menggunakan telefon sama sekali. Apple iCloud juga sering disegerakkan, dan harus dimatikan apabila anda tidak memerlukannya.
9. Keluarkan widget dan animasi yang tidak perlu. Dalam banyak telefon, lonceng dan wisel (amaran kemasukan mesej) di skrin utama boleh menggunakan sumber penting, terutamanya jika anda akan mengemas kini berita atau cuaca dengan kerap, atau menggunakan animasi di mana imej statik akan mencukupi.
10. Matikan Bluetooth, Wi-Fi dan GPS apabila anda tidak menggunakannya. Setiap penerima atau pemancar dalam telefon menggunakan kuasa, walaupun ia tidak disambungkan, dan pilihan Bluetooth dan Wi-Fi secara berkala mencari peranti, mengurangkan caj bateri lebih banyak lagi. Sesetengah telefon pintar termasuk widget yang membolehkan anda mengaktifkan atau menyahaktifkan antena ini apabila ia tidak diperlukan.
11. Gunakan pelindung bateri atau mod penjimatan tenaga jika sistem operasi telefon mempunyai mereka. Ciri-ciri ini membolehkan anda mengawal ciri-ciri yang anda gunakan secara automatik, termasuk aplikasi, widget, animasi dan kecerahan skrin yang sentiasa dijalankan.

Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar










Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan