Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Isnin, 12 Februari 2018


Apakah Tujuan Memformat Hard Drive?

Image result for Hard Drive

Memformat pemacu tidak hanya untuk membaiki komputer yang rosak; anda boleh menggunakannya untuk mengendalikan apa-apa bilangan tugas penyelenggaraan komputer rutin. Semasa memformat cakera keras anda agak lebih kekal daripada menghantar fail ke sampah boleh dari segi memadamkan data, ia tidak benar-benar mengeluarkan data anda secara serius - seorang profesional yang terlatih masih boleh memujuk data anda dari pemacu diformat. Oleh itu, pemformatan pemacu adalah sesuai untuk beberapa situasi semasa tidak sesuai untuk orang lain.


Mengeluarkan Data AndaImage result for data delete

Alasan yang paling umum untuk memformat cakera keras adalah untuk mengeluarkan data. Jika anda hanya memadamkan data untuk kegunaan anda sendiri, seperti menukar cakera keras ke komputer yang lain atau menetapkannya sebagai pemacu menengah, pemformatan adalah baik walaupun ia tidak benar-benar selamat. Jika anda mengeluarkan data untuk menderma atau menjual cakera keras, anda harus mempertimbangkan kaedah yang lebih kekal untuk memadamkan data dari cakera keras anda.

Menukar Sistem Pengendalian AndaImage result for macos sierra

Hanya kerana komputer anda datang dengan Windows tidak bermakna anda terjebak dengannya; anda mungkin mahu menukar kepada sistem operasi yang bersaing. Anda juga mungkin perlu menaik taraf komputer lama ke sistem pengendalian yang lebih baru. Walau apa pun, jika anda ingin mendapatkan permulaan yang baru dengan OS baru, pemformatan adalah cara untuk pergi. Ia menghilangkan fail sistem dan tetapan sebelumnya dan memastikan bahawa anda tidak membawa sebarang penguncupan lama atau malware ke atas dari OS lama anda.


Menukar Sistem Fail Anda

Terdapat lebih daripada satu sistem yang tersedia untuk pemacu keras anda. Sebagai contoh, sistem Windows menggunakan sistem NTFS untuk pemacu keras, manakala pemacu keras OS X diformatkan ke dalam sistem HFS + dan pemacu Ubuntu menggunakan Ext4. Satu-satunya sistem fail yang setiap OS boleh dibaca ialah FAT, yang merupakan lalai untuk pemacu ibu jari USB. Jika anda merancang untuk menukar sistem fail cakera keras, sama ada dalam komputer anda atau pemacu keras luaran, pemformatan adalah cara untuk pergi.

Menghapuskan PartitionImage result for partition disk macbook


Kebanyakan komputer baru datang dengan partition menyelamat dan bukannya cakera boot - yang anda perlukan apabila anda mesti kembali ke versi terdahulu atau mengurus sistem anda. Sekiranya anda sebelum ini memisahkan sistem anda untuk memisahkan partition, seperti ketika dual-booting dua sistem operasi yang berbeza, komputer anda melayan setiap partition sebagai pemacunya sendiri. Apabila memformat cakera keras, anda boleh membuat partition tunggal sebagai ganti beberapa partition, memberikan anda lebih baik menggunakan semua ruang cakera keras anda.



Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan