Macbook Repair - Mecnote: Apakah perbezaan antara BIOS dan CMOS?

Cari Model Mac

Selasa, 20 Februari 2018

Apakah perbezaan antara BIOS dan CMOS?

Istilah BIOS dan CMOS merujuk kepada bahagian penting papan induk komputer anda. Mereka bekerja bersama dan mereka berdua penting, tetapi mereka tidak sama.

Mari kita lihat apa yang BIOS dan CMOS ada, dan bagaimana mereka berbeza.

BIOS
BIOS, atau "Input / Output Sistem Asas", adalah firmware khas yang disimpan dalam cip pada motherboard komputer anda. Ia adalah program pertama yang berjalan setiap kali anda menghidupkan komputer anda.

Image result for computer bios

BIOS melakukan POST, yang memulakan dan menguji perkakasan komputer anda. Kemudian ia menempatkan dan menjalankan pemuat boot anda, atau memuatkan sistem operasi anda secara langsung.

BIOS juga menyediakan antara muka yang mudah untuk mengkonfigurasi perkakasan komputer anda. Apabila anda memulakan komputer anda, anda mungkin melihat mesej seperti "Tekan F2 untuk persediaan." Persediaan ini ialah antara muka konfigurasi BIOS anda. Untuk maklumat lanjut mengenai mengkonfigurasi BIOS anda, lihat panduan kami untuk mengkonfigurasi BIOS anda.

CMOS
Apabila anda membuat perubahan pada konfigurasi BIOS anda, tetapan tidak disimpan pada cip BIOS itu sendiri. Sebaliknya, ia disimpan pada cip memori khas, yang disebut sebagai "CMOS." CMOS bermaksud "Complementary Metal-Oxide-Semiconductor." Ini adalah nama proses pembuatan yang digunakan untuk membuat pemproses, RAM, dan litar logik digital, dan juga nama untuk cip yang dibuat menggunakan proses itu.

Seperti kebanyakan cip RAM, cip yang menyimpan tetapan BIOS anda dibuat menggunakan proses CMOS. Ia memegang sejumlah kecil data, biasanya 256 bait. Maklumat mengenai cip CMOS termasuk jenis pemacu cakera yang dipasang pada komputer anda, tarikh dan masa semasa jam sistem anda, dan urutan boot komputer anda.

Pada beberapa papan induk, CMOS adalah cip berasingan. Walau bagaimanapun, pada kebanyakan papan induk moden, ia disepadukan dengan jam masa nyata (RTC) di jambatan selatan.

Memori BIOS anda tidak menentu: ia mengekalkan maklumatnya walaupun komputer anda tidak mempunyai kuasa kerana komputer anda perlu mengingati tetapan BIOSnya walaupun ia dimatikan. Itulah sebabnya CMOS mempunyai sumber kuasa berdedikasi sendiri, iaitu bateri CMOS.

Bateri CMOS
Bateri CMOSBateri CMOS ialah bateri Lithium-ion mengenai saiz syiling. Ia boleh memegang caj sehingga sepuluh tahun sebelum perlu diganti. Jika bateri CMOS anda mati, tetapan BIOS anda akan ditetapkan semula kepada lalai apabila komputer anda dimatikan.

Tip: Jika anda menghidupkan komputer anda dan perhatikan bahawa tetapan perkakasan anda telah berubah, atau jam sistem anda telah diset semula ke tarikh pada masa lalu (seperti pada 1 Januari 1970), ada kemungkinan yang baik bahawa bateri CMOS anda sudah mati dan keperluan untuk diganti.

Sesetengah papan induk, termasuk kebanyakan papan kekunci ATX yang moden, akan terus memberi kuasa kepada CMOS jika bateri diganti semasa komputer dihidupkan.

Amaran: Jika anda ingin mengganti bateri CMOS anda, pastikan anda merujuk dokumentasi motherboard anda untuk butiran dan maklumat keselamatan. Lawati laman web pengilang motherboard anda jika anda perlu memuat turun salinan manual anda.


Semoga tips ini dapat membantu anda. 

Jangan lupa share ya.








Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?

Slow

Rosak

Serangan Virus

Jangan risau!! 
Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi 

MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:

          ·   WhatsApp Abang M
          ·   Facebook Macnote studio
          ·   Careline 013 531 6110


Lot 1 As-Souq At-Tullab ,Mahallah Ali Ibn Talib, 
International Islamic University Malaysia, 
Universiti Islam Antarabangsa, 
53100 Jalan Gombak, 
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur


Google Maps : Macnote Mobile
E-mail  : macbookstation@gmail.com


Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari



Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG

- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 

- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL

-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan