Macbook Repair - Mecnote: Apakah maksud IOPS pada HDD atau SSD?

Cari Model Mac

Rabu, 21 Februari 2018

Apakah maksud IOPS pada HDD atau SSD?

Apakah maksud IOPS pada HDD atau SSD?


Mengetahui cakera keras mana yang lebih baik dan pengaruh apa yang akan berlaku dalam sistem anda adalah rumit. Beberapa tahun yang lalu pengeluar hanya memaklumkan kepada kami tentang kelajuan maksimum pemindahan teori yang mana yang anda bayangkan tidak pernah dicapai dan oleh itu kami tidak dapat membuat idea sama ada kami memperoleh atau bahawa kami berada di tangan kami.
Pemacu keras yang perlahan boleh membuat komputer anda mengambil masa yang lama untuk boot dan aplikasi tidak akan dibuka sebagaimana mestinya. Jadi mempunyai ukuran seberapa pantas cakera sentiasa berguna.

Apakah IOPS?

Secara literal IOPS bermaksud bilangan operasi masuk dan keluar sesaat. Oleh itu, kami memberi idea tentang manfaat yang unit mempunyai berapa banyak operasi yang dapat memuaskannya pada masa tertentu. Semakin besar jumlah ini, semakin besar kapasitas cakera akan dapat memenuhi kebutuhan PC anda.
Malangnya untuk menggulung sesuatu yang lain perkara itu boleh memberi anda versi yang berbeza dari nombor yang sama:
Jumlah IOPS.  Sempadan kitab dan bacaan diambil. Ini kerana unit biasanya mempunyai lebih banyak masalah menulis daripada membaca dan jika mereka memberi anda bacaan, anda tidak boleh mendapatkan idea bagaimana untuk bertindak ketika menulis.
Membaca IOPS. Hanya membaca operasi yang diambil kira.
Menulis IOPS. Sama seperti tulisan sebelumnya tetapi hanya.
Complicated?, Nah tunggu tahu bahawa data ini dapat memberi mereka dalam dua versi yang sama sekali berbeza, jika mereka dibuat secara berurutan atau rawak.
Biasanya IOPS yang akan memberikan anda akan berada dalam operasi rawak yang kurang daripada ketika bekerja dengan data berurutan. Kelajuan yang berbeza dalam pekerjaan secara rawak berbanding satu lagi urutan dapat dilihat dengan cara yang sangat mudah. Salin filem dengan ukuran 4GB dan ukur masa yang diperlukan. Sekarang salin saiz yang sama tetapi fail longgar dan anda akan melihat perbezaan masa apa. Tugas kedua mengambil masa lebih lama kerana bacaan yang tidak dibuat secara berterusan lebih lambat.
Untuk mengetahui prestasi dalam operasi berurutan apa yang diberikan ialah kelajuan membaca atau menulis, yang tidak lebih daripada bilangan operasi dengan saiz blok yang dipindahkan. Ini akan datang dalam MB setiap saat.
Akhirnya, perlu diingat bahawa pengeluar biasanya menawarkan anda di mana mereka berada di tempat terbaik.

Bilakah saya harus peduli dengan IOPS?

Sekiranya membeli SSD adalah penting, anda akan melihatnya kerana anda akan membuat pelaburan yang besar. Kelajuan baca / tulis yang berurutan adalah penting jika anda akan bekerjasama dengan filem dan secara umumnya IOPS akan menjadi lebih penting dalam mana-mana situasi lain.
Satu cakera yang boleh melakukan lebih banyak operasi sesaat akan mempunyai masalah yang lebih sedikit apabila bekerja dengan aplikasi yang bekerja dengan beberapa teras dan sistem operasi moden.
Juga jangan lupa bahawa mungkin ada jenis peranti lain yang mengehadkan ciri anda seperti chipset, motherboard atau pemproses.

Berikut Merupakan Testimoni Yang Kami Dapat Daripada Customer



Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan