Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Jumaat, 16 Februari 2018

5 Masalah perkakasan yang paling umum



Dalam jawatan ini saya akan meringkaskan masalah perkakasan komputer riba yang paling umum dan memberi beberapa cadangan bagaimana menyelesaikan masalah atau membaikinya.
Masalah 1.
Komputer tidak menyala sama sekali.

Apabila anda memasang penyesuai AC ke dalam komputer riba, tiada lampu menyala sama sekali. Apabila anda menolak butang kuasa, tiada apa yang berlaku. Komputer riba kelihatan sama sekali mati, tidak membuat bunyi, tiada tanda-tanda kehidupan.
Masalah yang mungkin:
- Penyesuai AC gagal dan bateri tidak dikenakan biaya. Dalam kes ini, uji penyesuai AC dengan voltmeter. Jika sudah mati, ganti dengan yang baru. 
- Bicu DC gagal dan motherboard tidak menerima sebarang kuasa daripada penyesuai. Dalam kes ini, bicu DC perlu diganti. 
- Papan induk gagal. Papan induk perlu diganti, jika ia tidak terlalu mahal. Jika tidak bersedia untuk membeli komputer baru.
Berikut adalah beberapa petua untuk menguji penyesuai AC dan jack DC .
Juga, pastikan anda membaca arahan langkah demi langkah untuk menyelesaikan masalah komputer riba yang mati .
Masalah 2.
Skrin kosong.
Komputer riba menghidupkan, kuasa LED menyala, kipas penyejukan berfungsi tetapi tiada apa yang muncul di skrin. Skrin ini benar-benar hitam dan kosong. Tiada imej pada skrin sama sekali.
Masalah yang mungkin:
- Ini boleh menjadi kegagalan ingatan. Ada kemungkinan modul memori gagal. Dalam kes ini, anda boleh cuba meresmikan modul ingatan untuk memastikan mereka membuat hubungan yang baik dengan slot. Anda boleh cuba mengeluarkan modul memori satu demi satu dan menguji komputer riba dengan hanya satu modul yang dipasang. Anda boleh cuba menggantikan modul ingatan. 
- Sekiranya reseating / penggantian memori tidak membantu, cuba alihkan cakera keras, pemacu DVD, modem, kad tanpa wayar, papan kekunci, dan lain-lain ... Dengan kata lain, buka komputer riba untuk minimum dan ujian semula. Jika komputer riba masih tidak dihidupkan, kemungkinan besar anda telah gagal motherboard atau pemproses.
Masalah 3.
Komputer bertukar dan mematikan berulang kali.
Hidupkan komputer riba tanpa menunjukkan sebarang imej pada skrin. Selepas beberapa saat, ia dimatikan dengan sendirinya. Kemudian ia menyala dan mematikan lagi.
Masalah yang mungkin:
Kemungkinan besar ini adalah kegagalan motherboard. Anda boleh mencuba reseating / menggantikan memori seperti yang saya nyatakan dalam Masalah 2. Jika tidak membantu, mungkin motherboard gagal.
Masalah 4.
Komputer riba membuat bunyi semasa berjalan.
Komputer riba menghidupkan dan segala-galanya berfungsi dengan baik, kecuali ia membuat beberapa bunyi pelik atau bunyi bising yang malang.
Masalah yang mungkin:
Dalam kebanyakan kes bunyi bising ini datang dari kipas penyejuk atau cakera keras. Lihatlah kipas penyejuk.
Sekiranya peminat tidak berputar tetapi komputer riba membuat bunyi, mungkin ia datang dari cakera keras. Sandarkan semua data peribadi secepat mungkin dan ganti cakera keras.
Juga, anda boleh membuang cakera keras dan stat komputer riba. Jika komputer riba masih membuat bunyi bising, kemungkinan besar ia adalah peminat yang buruk.
Masalah 5.
Laptop menutup atau membeku.
Komputer riba berjalan dengan baik tetapi selepas beberapa saat ia membeku atau ditutup tanpa sebarang amaran. Apabila ia berlaku, bahagian bawah terasa panas.Juga, kipas penyejuk berjalan lebih kuat daripada biasa.
Masalah yang mungkin:
Kemungkinan besar ini adalah isu berkaitan haba. Ia berlaku kerana sinki haba kipas tersumbat dengan habuk dan pemproses tidak menyejukkan dengan betul. Membersihkan kipas dan sinki haba dari habuk harus memperbaikinya.
Berikut adalah cara anda membetulkan masalah berkaitan haba .
Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar









Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan