Macbook Repair - Mecnote

Cari Model Mac

Selasa, 6 Februari 2018

3 Tips untuk save Bateri  Laptop anda (strategi jangka panjang)

1. Penjagaan dan Pemberian Bateri

Ia bermula dengan menjaga bateri itu sendiri. Jika sistem anda mempunyai bateri yang boleh ditanggalkan, berhati-hati untuk tidak merosakkan contact bateri. Ia menyambungkan komputer riba ke bateri, dan jika contact menjadi kotor atau rosak, ia dapat mengurangkan dan mengganggu aliran kuasa. Anda boleh membersihkan contact dengan swab kapas dan menggosok alkohol, tetapi contact rosak mungkin perlu diperbaiki secara profesional. Ini tidak terpakai pada komputer riba yang mengelak bateri ke dalam casis.

Anda mungkin pernah mendengar petua lama tentang mengecas bateri anda hanya 80 peratus, dan tidak meninggalkannya pada pengecas setiap masa, tetapi kebanyakan nasihat itu sudah lapuk, dan terpakai pada bateri hidrida logam nikel lebih lama tetapi bukan ion litium dan litium- bateri polimer yang digunakan hari ini. Walaupun bateri komputer riba moden tidak mengharuskan anda bersikap teliti mengenai bagaimana dan bila anda mengecas bateri anda, anda harus sekali-sekala untuk membiarkan saliran bateri sepenuhnya melalui penggunaan biasa.

Akhirnya, pastikan peranti sejuk. Haba akan memendekkan jangka hayat bateri jangka panjang, jadi ambil langkah untuk menyediakan aliran udara yang optimum dan sejuk. Masalah terbesar datang dari halangan fizikal pelabuhan pengudaraan. Pembentukan habuk adalah satu masalah, yang boleh anda jaga dengan membersihkan lubang dan kipas komputer riba. Udara boleh dimampatkan boleh digunakan untuk meniup beberapa habuk. Isu yang lebih kerap yang menanam menggunakan komputer riba pada bantal atau selimut, yang boleh menghalang peminat pengudaraan dan mengekalkan haba yang datang dari sistem. Ini boleh dielakkan dengan hanya menggunakan komputer riba anda di permukaan seperti meja atau meja, dan lapdesk akan membuat perbezaan yang besar apabila menggunakan komputer riba di tempat tidur.


2. Tune-Up

Langkah seterusnya adalah memastikan komputer riba anda disesuaikan untuk penggunaan kuasa yang lebih cekap. Beberapa tugas penyelenggaraan yang mudah dan peningkatan tidak hanya akan membantu bateri anda bertahan lama, tetapi ia juga akan menghasilkan sistem yang lebih cepat secara keseluruhan.

Untuk pemula, kerap defragment cakera keras anda untuk membuat pengambilan data lebih cekap. Pemacu aktif menggunakan lebih banyak tenaga yang satu melahu, dan defragmenting cakera keras anda mengurangkan jumlah masa memandu aktif yang diperlukan untuk mengakses data. Dari masa ke masa, semasa anda menambah dan mengeluarkan fail dari sistem anda, data tidak direkodkan ke cakera keras, tersebar di bahagian yang berlainan dalam pemacu. Data yang tidak disengajakan (atau berpecah) ini memerlukan masa dan tenaga tambahan untuk mengakses maklumat tersebut semasa penggunaan biasa. Defragmenting drive anda adalah bersamaan digital untuk mengatur almari(cupboard) anda, membuat segalanya sedikit lebih mudah dan mudah dicari. Windows mempunyai alat automatik yang defragmen pemacu anda pada jadual biasa, tetapi anda sekurang-kurangnya semak untuk memastikan bahawa ini diaktifkan dan berjalan dengan betul. Dalam Windows 10, cari "Defragment dan Optimalkan Drive" untuk mencarinya. Nota: Jangan defragment pemacu keadaan pepejal (SSD), kerana ia akan mengurangkan hayat pemacu yang boleh digunakan.

Decluttering drive anda juga akan menjadikannya lebih cekap. Mengamalkan kebersihan komputer yang baik dan kerap mengeluarkan program yang tidak diingini, bersihkan fail-fail berlapis-lapis, dan parut apa-apa bloatware yang berlebihan yang datang dengan sistem anda. Pembersihan anda juga harus termasuk membersihkan cache pada pelayar web anda dan memadam semua fail lama dari folder muat turun anda. Windows juga mempunyai alatan terbina dalam ini (cari "Pembersihan Cakera"), atau terdapat beberapa utiliti pengganti sistem percuma dan berbayar dengan keupayaan yang lebih banyak.

3. Meningkatkan Komponen

Satu lagi pilihan ialah menukarkan cakera keras sepenuhnya, dan naik taraf kepada SSD. Ini menggunakan memori kilat untuk menyimpan data dan bukan cakera berputar, jadi tidak ada bahagian yang bergerak; ini secara automatik menjadikan mereka lebih cekap tenaga. Selain meningkatkan hayat bateri komputer riba anda, SSD juga memberikan prestasi yang lebih cepat dan masa boot daripada rakan-rakan tradisional mereka, dan menghapuskan masalah yang berkaitan dengan pemecahan.

Akhir sekali, tambahkan lebih banyak RAM ke sistem anda. RAM menyimpan data untuk kegunaan jangka pendek dalam modul flash, seperti SSD. Semakin banyak data yang boleh dimasukkan ke dalam RAM, sistem yang kurang bergantung pada akan menarik kembali data tersebut dari hard drive. Sekali lagi, mengurangkan aktiviti cakera mengurangkan penggunaan kuasa, tetapi seperti peningkatan SSD, menambah RAM juga mempunyai faedah prestasi yang akan anda perhatikan dengan serta-merta.



Macbook / Laptop Rosak , Tanya Kami .. Dimana Kami? - ( Seri Kembangan Outlet )


 - 5 Minit Dari Kinrara
- 10 Minit Dari Cheras , Putrajaya
- 15 Minit Dari Puchong 
- 20 Minit Dari KL 
- 25 Minit Dari Bangsar







Macnote Studio Seri Kembangan

Lot G.45 , Bazaar Rakyat PKPS,

Jalan Putra Permai 5/4,
Bandar Putra Permai,
4330 Seri Kembangan, Selangor

Waze  : Bazaar Rakyat PKPS

Google Maps : Bazaar Rakyat PKPS
E-mail  : macbookstationsk@gmail.com

Phone  : 03-8938 2344 /0105267005
Tel : 0105267005

Landmark : Cari Hotel M Design ( Tengok Gambar Diatas)

Waktu Operasi : Isnin - Ahad (10 a.m. - 9 p.m.) Setiap Hari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan