Macbook Repair - Mecnote: Jenis-Jenis Solid State Drive (SSD)

Cari Model Mac

Selasa, 26 Disember 2017

Jenis-Jenis Solid State Drive (SSD)

Kebanyakan orang sekarang telah mendengar SSDs dan manfaat mereka membawa. Sekarang, kita akan melihat dengan lebih dekat pada faktor bentuk yang berbeza yang ditawarkan di pasaran semasa: 2.5 “, mSATA, M.2, dan PCI-E.
Faktor bentuk yang paling biasa, dan pada masa yang paling berpatutan, adalah 2.5 “SSD. Pemacu sendiri dikurung dalam shell ringan dan akan memerlukan penyambung SATA untuk kuasa dan memindahkan data. Anda biasanya boleh mencari pemacu ini dalam komputer peribadi, kecil PC faktor bentuk, dan komputer riba, yang digunakan sebagai pemacu but atau penyelesaian penyimpanan tunggal kerana harga yang sentiasa memperbaiki setiap nisbah gigabit.
2.5_ssd
Seterusnya  mSATA SSD. mSATA, atau Mini-SATA, merujuk kepada kedua-dua faktor bentuk SSD serta antara muka. Jenis SSD ini adalah jauh lebih kecil daripada 2.5 “drive dan  litar yang terdedah. Aplikasi biasa bagi pemacu ini adalah netbook, komputer riba, PC kecil faktor bentuk, dan peranti lain yang memerlukan tapak yang lebih kecil.

M.2 SSDs adalah sama dengan pemacu mSATA dan juga datang dalam sebagai papan litar yang terdedah. Nama ini merujuk kepada faktor bentuk dan penyambung dan terdapat kedua-dua SATA dan PCI-E varientsvariants. Perbezaan yang paling ketara adalah bahawa dalam faktor bentuk M.2 terdapat pelbagai kombinasi lebar dan panjang yang berbeza, membolehkan lebih banyak fleksibiliti dalam penggunaannya. Oleh kerana saiz lebih serba boleh, mereka biasanya digunakan untuk penyelesaian mudah alih seperti ultrabook atau tablet. Selain itu, M.2 boleh menyokong NVMe, memberi rangsangan prestasi berbanding rakan-rakan mereka. NVMe dibangunkan sebagai antara muka baru yang memberikan prestasi yang meningkat daripada PCI-E SSDs lebih AHCI kerana kemampuannya untuk menyokong sehingga 64,000 commands.
m.2_ssd
Baru-baru ini, PCI-Express SSDs telah memasukkan pasaran pengguna arus perdana. Bentuk SSD adalah yang paling mahal dari segi harga setiap gigabit tetapi juga menawarkan prestasi yang terbaik. Ini SSDs menggunakan slot PCI-E kerana antara muka mereka dan sebagainya akan terhad kepada kelajuan slot PCI-E. PCI-E baru Zotac ini SSD, Sonix, akan membolehkan pengguna menikmati 480GB penyimpanan kira-kira 4X lebih cepat daripada SSD standard anda dengan Sequential Baca kelajuan sehingga 2,600 MB / s dan kelajuan Tulis Sequential sehingga 1,300 MB / s dengan 512 MB DDR3 High-Speed Cache.
NAND adalah sejenis ingatan kilat yang digunakan dalam pemacu keadaan pepejal dan mempunyai manfaat yang tidak menentu, bermakna ia boleh mengekalkan data walaupun dengan kuasanya. Terdapat beberapa jenis utama yang berbeza NAND: Level Single Cell (SLC), Multi-Level Cell (MLC), dan Triple Level Cell (TLC).
SLC adalah yang paling mahal, tetapi mempunyai kelajuan yang lebih cepat menulis, penggunaan kuasa yang rendah, dan Program tinggi / kitaran Padam. SLC biasanya digunakan untuk penyelesaian gred perusahaan.
MLC mempunyai kos yang lebih rendah kerana kepadatan data yang lebih tinggi, tetapi mengalami kelajuan yang lebih rendah menulis, lebih rendah P / kitaran E, dan penggunaan kuasa yang lebih tinggi daripada SLC. MLC adalah standard gred pengguna, dan NAND yang terdapat dalam Zotac pemacu keadaan pepejal.
TLC adalah lebih tumpat daripada MLC, menguatkan kedua-dua kebaikan dan keburukan. Maknanya, ia adalah kos yang paling rendah bagi setiap GB dengan kelajuan menulis yang lebih rendah dan kitaran P / E dengan faedah kepadatan storan yang lebih tinggi. TLC juga gred pengguna, tetapi tidak seperti yang lazim dijumpai MLC.

Semoga tips ini dapat membantu anda. Jangan lupa share ya.


Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?
  • Slow
  • Rosak
  • Serangan Virus

Jangan risau!! Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:
          ·         WhatsApp Abang M
          ·         Facebook Macnote studio
          ·         Hotline 03-4010 3014

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan