Macbook Repair - Mecnote: Cara Untuk Tingkatkan Jangka Hayat Bateri Mac – Part 2

Cari Model Mac

Sabtu, 23 Disember 2017

Cara Untuk Tingkatkan Jangka Hayat Bateri Mac – Part 2

Cara Untuk Tingkatkan Jangka Hayat Bateri Mac – Part 2


6. MENGURUSKAN APLIKASI YANG INTENSIF/HEAVY DUTY
Secara umumnya, rouge apps atau heavy duty programs merupakan aplikasi yang intensif yang menggunakan banyak kuasa dari bateri anda. Apa yang anda perlu lakukan ialah memastikan aplikasi seperti ini dipadam setelah anda tidak lagi menggunakannya lagi.
Amalkan tabiat untuk memadamkan aplikasi seperti ini. Sebagai contoh aplikasi yang intensif adalah, photoshop, 3D, music & video editing, games dan lain-lain.
·         Buka activity monitor dari aplications
·         Pilih utilities
·         Klik pada cpu tabs
·         Sekiranya ada aplikasi yang menggunakan lebih dari 70 peratus kuasa dari cpu
·         Double click aplikasi tersebut dan pilih quit untuk memadamkan aplikasi itu.
7. DISABLE KEYBOARD BACKLIT
Sekiranya runtin harian anda berkerja dalam keadaan yang gelap tidak mengapa untuk membiarkan backlit keyboardmenyala. Akan tetapi anda juga perlu mempertimbangkan untuk memadamkan backlit keyboard tersebut sekiranya anda sedang melakukan kerja pada keadaan yang terang dan cerah.
Anda hanya perlu menekan butang F5 pada keyboard anda untuk memadamkan backlit keyboard tersebut.
Tidak boleh dinafikan bahawa backlit keyboard merupakan feature yang bagus dalam MacBook, tetapi dengan hanya membiarkan ia untuk tempoh yang lama boleh menggurangkan jangka hayat kuasa bateri anda.
 8. MONITOR BATERI MACBOOK ANDA
Tahukah anda boleh periksa health bateri MacBook tersebut dengan cara menggunakan aplikasi battery health anda boleh download aplikasi ini secara percuma. MacOS anda tidak di datangkan dengan aplikasi ini.
Aplikasi ini akan memaparkan skor keseluruhan health battery anda bersama-sama dengan kapasiti charging anda. Setelah install aplikasi tersebut, memaparkan feature anggaran baki kuasa dari bateri tersebut.
9. TURN OFF TURBO BOOST
Turbo boost merupaka feature dari intel CPU, dimana anda boleh enable overclock. Jika anda menggunakan Retina MacBook,Macs anda akan menyokong feature ini (pastikan anda periksa dahulu spesifikasi model dari website apple).
Jika anda menggunakan 15-inch MacBook Pro, disable turbo boost dan anda akan nampak perubahan yang positif pada jangka hayat bateri anda walaupun hanya sementara.
10. FAKTOR PENGGUNAAN ANDA SENDIRI
Apa yang saya boleh katakana adalah tabiat anda menggunakan Mac tersebut boleh mempengaruhi berapa lama hayat bateri itu boleh bertahan. Dengan cara yang betul dan sistematik dapat menjimatkan penggunaan bateri tersebut.
Scenario yang boleh ditunjukkan adalah dengan menonton filem full HD dengan brightness yang paling cerah ketika menonton, membolehkan battery Mac tersebut bertahan lebih kurang 3-4 jam. Tetapi jika digunakan dengan cara yang betul dan sistematik anda boleh lihat akan perubahan tersebut.




Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS





Ez Bro



Tiada ulasan:

Catat Ulasan