Macbook Repair - Mecnote: 20 Apps Produktiviti Yang Anda Harus Ada!

Cari Model Mac

Sabtu, 23 Disember 2017

20 Apps Produktiviti Yang Anda Harus Ada!

20 apps produktiviti terbaik
         Kita bawa smartphone bersama kita kemana-mana sahaja, betul? Dengan prosesor yang berkuasa dan capaian 4G, smartphone tidak dinafikan bahawa boleh dijadikan sebagai pembantu peribadi dan alat produktiviti.
Perkara yang sama untuk tablet, terutama yang berskrin besar – sangat berguna untuk orang yang menghasilkan karya. Dari apps mengambil nota hinggalah office suite, kalendar, to-do-list, berikut adalah 20 apps produktiviti pilihan yang anda perlu ada sekiranya mahu bekerja dengan lebih efisien.
Apps Produktiviti Terbaik Untuk Dimiliki
Berikut adalah 20 apps produktiviti yang boleh membantu anda menjalankan kerja/tugasan dengan lebih baik. Ada beberapa apps yang tidak disokong oleh kedua-dua platform (Android,iOS) dan ada juga beberapa yang perlu dibeli.

#1: Word, Excel & Powerpoint (Android, iOS)

Office Suite dari Microsoft telah menjadi standard dan piawai bagi program komputer dalam menghasilkan fail dokumen, membuat persembahan slide dan mengatur data.
Dan versi mobile untuk program tersebut teruskan tradisi tersebut. Microsoft mengeluarkan versi apps untuk Word, Excel dan PowerPoint.
Direka untuk memberikan kesinambungan kepada fail-fail yang dibuat di dalam komputer, tetapi pada masa yang sama memberikan antara muka yang lebih mudah untuk versi apps. Apps ini membenarkan pengguna untuk menyunting fail dokumen, spreadsheets dan slide presentation dengan mudah.
Microsoft juga menyediakan perkhidmatan cloud yang dikenali sebagai OneDrive untuk memudahkan anda berkongsi hasil kerja dengan rakan-rakan. Ia juga membenarkan servis cloud yang lain seperti Drive dan Dropbox.
Untuk mendapatkan semua fungsi yang ditawarkan, anda perlulah melanggan kepada Office 365. Walaupun begitu, menggunakan apps percuma ini pun sudah memadai dan efisien.

#2: WPS Office (Android, iOS)

WPS Office, sebelum ini dikenali sebagai Kingsoft Office adalah alternatif kepada MS Office,pilihan ini juga sangat popular dalam kalangan apps. Sangat sesuai digunakan sekiranya anda lebih sukakan apps semua-dalam-satu seperti ini, dimana ia menggabungkan semua word processing, slideshow dan presentation ke dalam satu apps.
WPS menyokong banyak jenis fail seperti .doc, .ppt, dan .xls. Ia juga mempunyai semua asas-asas untuk membaca, menyunting dan membuat fail baharu. Apa yang menarik dengan apps ini adalah, anda boleh membuat tab untuk fail yang banyak.
Pada masa yang sama, WPS turut menyokong perkhidmatan cloud seperti Google Drive, Dropbox dan sebagainya. Ini memudahkan anda memindah/akses fail tersebut.

#3: Outlook (Android, iOS)

Percayalah, MS Outlook adalah apps email yang terbaik! Ia menggabungkan semua emails, attachment, contact dan kalendar ke dalam satu apps – memudahkan anda untuk akses. Outlook datang dengan perisian analitik yang akan memaparkan apa email yang penting (dari beberapa email) berdasarkan komunikasi anda.

#4: Workflow (iOS)

Workflow adalah apps untuk task automation, yang memudahkan anda membuat sesuatu perkara dalam apps yang lain dengan mudah. Sebagai contoh, anda sering membuat panggilan, dengan menggunakan Workflow ia boleh automate tugasan yang anda buat setiap hari dan boleh dilancarkan dengan satu tap.
Apps ini hanya untuk pengguna iOS dan dikenakan sedikit bayaran di dalam Appstore.

#5: Feedly (Android, iOS)

Feedly adalah salah satu apps produktiviti yang saya suka kerana ia memudahkan anda untuk membaca berita online dengan antara muka yang sangat kemas. Apps ini akan membantu anda mengatur gambar dan teks dari laman web ke dalam bentuk “kad” untuk memudahkan pembacaan.
Pengguna boleh daftar (sign up) untuk mendapat update dari sebarang topik dari pelbagai jenis sumber di internet. Anda juga boleh menambah RSS sekiranya mahu. Artikel boleh disimpan ke dalam apps untuk pembacaan kemudian.

#6: Paper by Fifty Three (iOS)

Paper by Fifty Three bermula dengan hanya sebagai satu apps notebook dan untuk lukisan, tetapi telah berkembang fungsinya termasuklah checklist, gambar annotasi dan apps untuk mengambil nota.
Pengguna boleh membawa bersama semua checklist mereka, nota dan sebagainya ke dalam sistem notebook untuk memudahkan proses menyusun/mengatur. Setelah selesai, anda boleh export notebook tersebut kepada pdf, Keynotw atau Powerpoint untuk digunakan kemudian.

#7: Google Drive (Android, iOS)

Google Drive adalah salah satu apps produktiviti yang sangat penting, terutama bagi orang yang mahu akses fail mereka dimana-mana sahaja tanpa perlu membawa pendrive. Google Drive sangat efisien kerana ia berfungsi tanpa masalah dengan produk-produk Google yang lain.
Pengguna boleh memuat naik dan memuat turun sebarang fail, dan berkongsi dengan rakan kerja dengan mudah.
Apps ini mudah untuk dikonfigurasikan, struktur folder, mudah akses, sokong banyak fail format dan banyak lagi. Mahukan alternatif terbaik untuk Dropbox? Cubalah Google Drive.

#8: Quip (Android, iOS)

Quip adalah apps yang membenarkan pengguna untuk membuat, import dan kongsi dokumen,to-do-list, nota dan banyak lagi.
You can then collaboratively edit them as a group, with a built-in messaging sidebar that allows you to quickly get in touch with your colleagues as well as view their edits. Quip can import documents from a variety of sources such as Dropbox, Drive and Evernote, and export documents to PDF and Office formats.
Anda boleh menyunting dokumen di dalam group, dengan sidebar chat anda boleh berkomunikasi secara terus dengan rakan anda. Quip boleh import dokumen dari pelbagai jenis sumber seperti Dropbox, Drive dan Evernote. Manakala boleh export ke PDF dan format MS Office (.doc, .ppt).

#9: Trello (Android, iOS)


Trello adalah apps yang membolehkan anda membuat senarai to-do-list, senarai tugasan, nota dan sebagainya. Pengguna akan membuat “list” yang dinamik dan perlulah diisi dengan “cards”.
termasuklah tugasan, nota, gambar dan sebagainya. Pengguna boleg drag and drop, gerakkan dan banyak lagi. Semua ini boleh dikongsikan dengan pengguna yang lain.

#10: Asana (Android, iOS)

Asana adalah apps produktiviti ke arah mengatur email anda agar lebih relevan dan berguna kepada anda. Ia memudahkan anda untuk menjejak email yang penting. Pada masa yang sama, pengguna Asana boleh membuat projek, mengatur tugasan seseorang, tentukan deadline, komen, dan sebagainya.
Dengan kaedah ini, anda boleh lihat siapa perlu buat apa, periksa apa yang sudah disiapkan, berkongsi idea, komen dan berkomunikasi dengan lebih baik – tidak kiralah anda pengguna Android mahupun iOS.
Anda boleh menggunakan Asana dan membuat projek serta tugasan sehingga 15 orang dalam satu kumpulan. Untuk tambah ahli, perlulah dapatkan plan premium.

#11: LastPass (Android, iOS)

Sekiranya anda mempunyai banyak password dan sering lupa.. maka apps LastPass ini sangat sesuai untuk anda. Lastpass adalah apps yang akan menyimpan semua maklumat login anda (username dan password), generator password dan internet browser – ya semua itu dalam satu apps.
Pengguna boleh sync semua password mereka dan kemudian membenarkan browser LastPass mengisi maklumat tersebut secara automatik sekiranya anda ingin login.
Pada masa yang sama, pengguna juga boleh menghasilkan password yang baharu dengan mudah. Tambahan lagi, apps ini datang dengan Secure Notes, sekiranya anda ingin menyimpan maklumat penting dan mahukan encryptkannya.

#12: Evernote (Android, iOS)

Sekiranya anda pengguna Android atau iOS, anda sudah pasti pernah dengar tentang Evernote – kerana apps produktiviti ini sering berada di dalam top 10 apps dalam Appstore dan Play Store.
Evernote adalah apps nota yang membenarkan pengguna menyunting, berkongsi dan sync dengan semua jenis platform smartphone yang lain. Dengan fungsi yang menarik, Evernote boleh dikira sebagai apps yang terbaik dalam kategori note taking.
Versi percuma membenarkan pengguna untuk memuat naik sehingga 60MB kandungan setiap bulan, manakala pengguna berbayar boleh mendapat lebih (serta features tambahan).

#13: Pocket (Android, iOS)

Pernahkah anda gagal mengatur masa dengan baik kerana terpaksa membaca artikel online, sebaliknya melakukan kerja lain? Sekiranya ya, maka Pocket boleh menyelesaikan masalah anda.
Pocket adalah apps yang membolehkan anda menyimpan laman web ke dalam smartphone/tablet anda supaya ia boleh diakses kemudian tanpa sambungan internet.

#14: OneNote (Android, iOS)

OneNote sudah mendapat banyak penambaikan sejak ia mula dikeluarkan. Apps produktiviti yang ke arah note taking ini menawarkan fungsi cloud-sync. Pada masa yang sama membolehkan pengguna-penguna melakukan suntingan pada satu dokumen yang sama.
OneNote mempunyai kesinambungan dengan OneDrive, membuatkannya apps yang sangat berguna dalam dunia online.

#15: Dropbox (Android, iOS)

Dropbox adalah peneraju cloud storage yang paling berjaya di dunia. Kali ini mereka membawa servis tersebut ke apps untuk Android dan iOS.
Dengan adanya apps ini, ia memudahkan anda untuk memuat naik atau memuat turun semua fail anda yang berada di cloud untuk diakses kembali. Anda boleh menggunakan Dropbox sebagai cloud storage persendirian, atau perkongsian dengan rakan-rakan.

#16: SwiftKey (Android)

Custom keyboard boleh memberikan fungsi yang baik kepada orang yang banyak menaip, bermesej dan menyunting dokumen dalam telefon mahupun tablet mereka. Bagi pengguna Android, mereka beruntung kerana mempunyai apps pihak ketiga yang membolehkan anda menukar layout keyboard anda.
Swiftkey boleh membantu anda menaip mengikut cara anda menaip, bukannya sebaliknya. Pada masa yang sama, anda boleh sync setting anda dengan smartphone yang lain.

#17: Any.do (Android, iOS)

Any.do adalah apps yang baik untuk menghasilkan to-do-list dengan berkesan dan efisien. Selain itu, anda juga boleh membuat reminder, jadual event dan mengambil nota.
Any.do mudah untuk diatur dan mempunyai fungsi notifikasi.

#18: Sunrise (Free; Android, iOS)

Sunrise adalah app kalendar percuma untuk Android dan iOS yang menggabungkan reka bentuk cantik dan fungsi kalendar yang hebat – membolehkan anda mengatur masa dengan lebih berkesan.
Sunrise akan sync dengan akaun Google Calendar dan iCloud.

#19: Fantastical 2 (iOS)

Fantastical adalah apps kalendar yang khusus untuk pengguna iOS sahaja. App kalendar ini membantu anda mengatur dan membuat event. Ia memaparkan event harian, mingguan dan bulanan dalam paparan yang mudah dan cantik.

#20: IF IFTTT (Android, iOS)

IF by IFTTT adalah satu apps produktiviti yang kearah kepada task automation tool yang berkonsepkan If (This), Then (That).
IFTTT akan mengambil sesuatu notifikasi dari apps yang lain, dari situ akan memberikan notifikasi kepada pengguna untuk lakukan sesuatu yang lain. Ia memudahkan anda membuat tugasan anda dengan lebih berkesan.

Kesimpulan

Secara ringkas, terdapat banyak lagi apps produktiviti di luar sana untuk anda cuba. Apa yang disenaraikan di atas adalah berdasarkan reviu dan respond pengguna terhadap betapa jauh sesuatu apps itu membantu mereka meningkatkan kadar produktiviti mereka.
Perlu diingatkan bahawa bukan semua apps di atas adalah untuk kedua-dua peranti Os, dan bukannya semua percuma. Tetapi apa yang pasti anda akan dapat manfaat yang lebih banyak sekiranya membelinya.
Harap artikel ini membantu, sila kongsikan dengan rakan-rakan agar mereka pun dapat bekerja dengan lebih efisien dan produktif.
Semoga tips ini dapat membantu anda. Jangan lupa share ya.

Anda ada masalah dengan MacBook/Laptop/Iphone?
  • Slow
  • Rosak
  • Serangan Virus

Jangan risau!! Kami boleh bantu menyelesaikan masalah anda.. 

Tak tahu dimana lokasi MACNOTE STUDIO UIA Gombak?

Anda boleh hubungi kami melalui:
          ·         WhatsApp Abang M
          ·         Facebook Macnote studio
          ·         Hotline 03-4010 3014

                         

Anda boleh datang terus ke MACNOTE di UIA Gombak:

1. KAMI DI GOMBAK ( DALAM UIA GOMBAK)

- 15 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
-40 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan