Macbook Repair - Mecnote: TANDA-TANDA SUDAH TIBA MASANYA TUKAR STORAGE

Cari Model Mac

Jumaat, 17 November 2017

TANDA-TANDA SUDAH TIBA MASANYA TUKAR STORAGE



Adakah anda tertanya-tanya apakah tanda-tanda  storage sudah tenat atau rosak. Semua benda elektronik pasti ada jangka hayatnya. Macam kita juga sebagai manusia. Di sini kami ingin mengongsikan dengan anda tentang tanda-tanda hard disk rosak.


Biasanya bunyi pelik akan dengar kalau kita on Macbook/ Komputer kita. Anda akan dengar bunyi krik. krik. krik. Sebabnya antara ticker dan rotation tak stabil.



Time nak OPEN file saja pasti keluar error sampaikan tak dapat baca. kadang-kadang sampaikan gambar yang lepas-lepas seperti waktu hari raya, bercuti mesti tak boleh buka. 


Ini pun boleh mendatangkan masalah di kepala buat pengguna laptop/macbook. Dari boleh pakai sampaikan nak buat kerja langsung tak boleh.





Dalam Storage ada sector yang khaskan untuk simpan segmen data dalam sector mengikut saiz storage tersebut. kebanyak semua Storage akan ada BAD SECTOR ni cuma banyak dan sikit..

Bad Sector ni lagi tak boleh direpair kecuali pakar HDD sahaja dan kebanyakkan akan merosakan data anda




Ini lagi boleh buat masalah besar bagi anda.. kadang-kadang missing kadang-kadang hide itu pasti akan terjadi pada hard disk. Kebiasanya file hide akan berlaku disebabkan VIRUS Shortcut atau Virus lain. Kena kenalpasti adakah HIDE atau MISSING.

Manakala bagi file Missing kebiasanya ia susah untuk mendapatkan semula. Apa-apa pun anda boleh mencuba dengan cara recovery untuk mendapatkan semula file-file anda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan