Macbook Repair - Mecnote: Sokongan Mac VR lebih memeningkan daripada yang anda fikirkan

Cari Model Mac

Khamis, 30 November 2017

Sokongan Mac VR lebih memeningkan daripada yang anda fikirkan

Sokongan Mac VR lebih memeningkan daripada yang anda fikirkan



Awalnya dalam ucapan WWDC semalam, Apple mengumumkan sokongan VR di OS X, bersama dok GPU luaran untuk pemaju Mac. Berita itu teruja ramai orang.

GPU luaran, untuk apa yang bernilai, bekerja sekarang di macOS Sierra tanpa masalah besar (Bizon telah menjual penutup GPU luaran untuk seketika). Apa yang baru Apple High Sierra OS membawa adalah sokongan penuh untuk GPU docks dalam API grafiknya. Pasangan itu dengan komitmen NVIDIA untuk melepaskan pemandu grafik untuk macOS dan tiba-tiba akan menjadi lebih mudah bagi pengguna Apple untuk meningkatkan kekuatan mesin mereka.

Sejurus selepas pengumuman VR Apple, seorang rakan sekerja berkata bahawa menambahkan GPU luaran akan "membuang jika anda membeli MacBook Air atau mesin berkuasa rendah" - anda akan mempunyai ultraportable yang anda pasang dok untuk VR dan permainan mewah. Impian itu tidak realistik sekalipun. Rasanya seperti ramai orang tidak faham apa yang dilakukan oleh GPU dan mengapa menambah satu ke mesin yang berkuasa tidak akan menjadikan VR siap.

Kami tidak akan mendapatkan super teknikal di sini - jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang masalah mendasar apabila memasangkan GPU yang kuat dengan CPU yang lemah, anda boleh membaca setiap analisis teknikal dari Sony PS4 Pro yang pernah ditulis. Daripada mengenal pasti peranan CPU dalam permainan, mari kita hanya mengingatkan diri kita tentang mesin yang telah dibuat Apple selama lima tahun yang lalu, dalam perintah pemprosesan kasar:

·         MacBook
·         MacBook Air
·         Mac mini
·         MacBook Pro
·         iMac
·         Mac Pro
Mana antara Mac ini, dengan GPU ditambah, adalah "VR-siap"? Ia bergantung kepada siapa yang anda bertanya. HTC dan Oculus bermula dengan spesifikasi yang diperlukan untuk set kepala masing-masing: Persediaan anda perlu melibatkan setara CPU dengan Intel i5-4590, GPU yang serupa dengan NVIDIA GTX 970 dan sekurang-kurangnya 8GB RAM. Walaupun HTC kebanyakan berpegang teguh pada spesifikasi itu, Oculus telah menurunkan asasnya dengan ketara. Ia kini mencadangkan spesifikasi minimum yang diperlukan ialah Intel i3-6100 dan NVIDIA GTX 1050 Ti. (Ini sebahagian besarnya terima kasih kepada perisian khusus pada bahagian Oculus, dan CPU yang "disyorkan" kekal sebagai i5-4590.)

Mengambil i3-6100 dan i5-4590 sebagai asas kami untuk prestasi CPU yang diperlukan - dan mengabaikan pilihan pelabuhan untuk masa kini - ia dengan jelas jelas bahawa MacBook, MacBook Air dan Mac mini tidak memenuhi spesifikasi minimum yang diperlukan untuk VR, tidak kira apa GPU yang anda tambah.

Cukup banyak setiap MacBook Pro dengan pemproses quad-core akan angin melalui ujian keperluan CPU: Ini termasuk model Touch Bar 15-inci tetapi juga berjalan kembali ke model 15-inci mewah dari 2013. Adapun 13-inci dan model 15-inci dwi-teras, itu terpulang kepada perdebatan: Satu i7 mungkin memenuhi spesifikasi asas Oculus tetapi akan menjadi tempat berhampiran HTC. Kami belum mempunyai butiran lengkap cip di dalam MacBook Pro berkuasa Kaby Lake yang baru Apple, tetapi ada peluang yang kuat untuk benjolan kecil dalam kuasa akan membawa walaupun model Touch Bar 13-inci ke spesifikasi Oculus.

Sesiapa yang mempunyai sampah boleh Mac Pro, mengejutkan, mempunyai kuasa CPU teori yang cukup untuk mengendalikan alat dengar VR dengan mudah. Seperti yang dilakukan oleh setiap iMac Retina. Tetapi di sini kita mendapat masalah lain: I / O, dan kelajuan.

Apple secara ringkas menunjukkan kepungan GPU Thunderbolt 3 yang mengandungi AMD RX 580 (GPU lebih-daripada-VR-siap) semalam di atas pentas. Thunderbolt 3 adalah penyambung yang baru, jadi peraturan baru iMacs baru-baru ini dan MacBooks yang lebih terkini dan MacBook Pros daripada menyokong dok. Sudah tentu, terdapat Thunderbolt 2 di luar sana, tetapi walaupun dengan peningkatan Thunderbolt 3, terdapat hit besar untuk kuasa mentah apabila menggunakan dok GPU. Faktor dalam fakta bahawa anda juga bergantung pada pelabuhan USB dermaga untuk pemindahan data ke alat dengar VR dan Thunderbolt 2 dok hanya tidak praktikal dalam kes penggunaan ini.

Jadi di manakah ini meninggalkan kita? Apple telah jelas meletakkan kepingan ini untuk menggalakkan VR, dan permainan secara umum, dengan cara yang lebih besar pada macOS. Injap menambah sokongan SteamVR ke platform, dan enjin popular seperti Unreal Engine 3 dan 4, Source, dan Unity semuanya berjalan pada Mac. Asas telah diletakkan, dan setelah kita sampai ke titik di mana ada sebuah bank perkakasan siap-siap di tangan pengguna, kemungkinan kita akan melihat lebih banyak tajuk yang menyokong macOS.

Perkakasan itu juga dalam perjalanannya. The iMac 5K terulung (dan hanya model itu) adalah VR-siap keluar dari kotak, seperti Apple iMac Pro, kerana Disember ini. Ia juga selamat untuk menganggap Mac Pro baru akan menyokong alat dengar dengan mudah apabila tiba, dan kami tidak boleh lebih daripada beberapa tahun dari MacBook VR-siap 15 inci. Terdapat beberapa komputer riba Windows yang berukuran cukup yang menarik perhatian, walaupun bergantung pada beberapa peminat yang sangat bising untuk melakukannya, dan teknologi Max-Q baru NVIDIA akan menjadikan mesin-mesin ini kurang bising dan berkuasa lapar pada bulan-bulan dan tahun-tahun akan datang.


Walaupun kemajuan ini, mereka yang mahukan komputer riba Apple 12-inci atau 13-inci dengan sokongan VR yang kuat akan menunggu beberapa lama. Mungkin video 360 darjah dan aplikasi penggunaan terhad lain untuk VR akan dijalankan, tetapi sebahagian besar CPU MacBook menghalangnya daripada mengendalikan pengalaman VR dengan baik. Itu tidak bermakna bahawa GPU luaran tidak berguna kepada mesin ini, walaupun, kad grafik berguna untuk lebih banyak daripada VR dan permainan.

Seperti kebanyakan alat ultraportables, MacBook 12-inci tidak ditubuhkan untuk tugas berat. (Juga, kebenaran diberitahu, adalah MacBook Pros 13 inci, walaupun penunjuk itu.) Saya pernah menggunakan MacBook Air i7 sebagai komputer harian saya, dan kerja reka bentuk, penyuntingan video dan pemprosesan foto adalah tugas. Tetapi aplikasi "Pro" seperti Photoshop, Premiere Pro, Lightroom dan InDesign semua pecutan perkakasan sokongan, dan dok GPU akan menggunakannya pada Mac ultraportable sepenuhnya berdaya maju.

Cukup mengapa dok itu akan membiayai kos pemaju $ 600 apabila GPU di dalamnya boleh dibeli untuk di bawah $ 300, saya tidak pasti. (Dalam pertahanan Apple, ia dicap sebagai kit dev, dan Razer dan syarikat-syarikat lain mengenakan harga yang sama untuk Thunderbolt 3 docks.) Sama ada cara, RX 580 di dalamnya adalah kad midrange kuat, dan ia secara dramatik akan meningkatkan prestasi merentasi pelbagai permohonan. Sudah tentu, batasan CPU dan RAM masih merupakan perkara di luar permainan, tetapi anda boleh mengedit video pada MacBook 12 inci tanpa perkara yang hancur. Neraka, dengan asumsi bahawa pemandu masih belum mencuba, anda juga harus dapat bermain dengan lebih baik pada resolusi yang lebih rendah dan kadar frame, dengan mengandaikan permintaan CPU tajuk tidak terlalu besar dan ia menyokong macOS di tempat pertama.

Kerana pengumuman dok GPU, pada dasarnya semalaman saya sangat berminat membeli MacBook baru ketika High Sierra tiba musim gugur ini. Saya kini mempunyai Razer Blade (VR-siap) untuk permainan dan MacBook Pro 15-inci dari pertengahan 2015 sebagai komputer seharian saya. Apabila saya jauh dari salur keluar kuasa, walaupun, hayat bateri pada Pro hanya tidak cukup baik. Saya tidak cenderung untuk berbuat apa-apa terutamanya berat apabila keluar dan kira-kira, tetapi Chrome dan Slack sahaja akan hampir-hampir sifar bateri Pro dalam masa tiga jam atau lebih.


Saya adalah kes khusus, tetapi Apple telah melakukan kerja yang mengerikan untuk menjaga orang seperti saya sejak beberapa tahun yang lalu. Walaupun saya mungkin tidak bersetuju, pergantungan saya pada aplikasi Cloud Creative mungkin menjadikan saya pengguna "Pro" dalam fikiran Apple. Tetapi saya tidak mahu desktop tradisional atau iMac, dan itu membuatkan saya memilih antara MacBook 15 inci dengan Touch Bar yang saya tidak mahu dan komputer riba Pro Windows seperti Surface Book, yang saya perjuangkan berurusan dengan setiap hari untuk kerja. (Bukannya Windows semestinya lebih rendah, saya hanya digunakan untuk macOS untuk kerja pada ketika ini.)

Dengan sokongan penuh untuk grafik luaran, walaupun, saya boleh memilih dari MacBook Pro 13-inch spec-out tanpa Touch Bar dan MacBook 12 inci. Apa sahaja mesin yang saya pilih, saya akan mendapatkan komputer riba yang lebih nipis, ringan, hayat bateri yang mencukupi di jalan raya (terima kasih kepada komponen berkuasa rendah di dalam) dan prestasi yang kuat apabila ia benar-benar penting. Di meja saya, saya akan mempunyai GPU yang memaparkan paparan luaran saya dan mempercepatkan prestasi dalam apl Adobe yang saya gunakan setiap hari. Dok GPU luaran juga biasanya mempunyai pelbagai port yang mengurangkan keperluan untuk dongle tambahan.

Sudah tentu, saya akan bertahan pada membuat keputusan sehingga orang meletakkan sokongan grafik luar pada macOS melalui langkahnya. Razer Core yang dinyatakan di atas menjadikan perbezaan besar apabila dipasangkan dengan komputer riba Blade Stealth syarikat dengan pasti, tetapi ia bukan tanpa isu-isunya, dan anda tidak dapat berada di mana pun berhampiran prestasi yang anda lakukan apabila menggunakan kad grafik yang sama secara dalaman. Sekalipun Apple menjualnya kepada pengguna, saya juga mungkin memilih untuk dok dok ketiga dan GTX 1070 atas kotak AMD Apple, jadi saya mahu melihat apa yang macos driver NVIDIA juga.


Walaupun ada beberapa soalan berlanjutan, ini masih merupakan langkah positif dari Apple. Pilihan adalah sesuatu yang syarikat itu, sekurang-kurangnya baru-baru ini, sangat tidak baik untuk menawarkan penggunanya. Dan hakikat bahawa Apple memberi saya beberapa laluan naik taraf yang tidak merasa seperti kompromi besar telah membuat saya teruja untuk membeli Mac buat kali pertama dalam masa yang lama.

Credit : engadget

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Ez bro Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan