Macbook Repair - Mecnote: Sebab Kenapa Perlu Bertukar Kepada SSD

Cari Model Mac

Khamis, 30 November 2017

Sebab Kenapa Perlu Bertukar Kepada SSD

Sebab Kenapa Perlu Bertukar Kepada SSD


Cara SSD (solid state drive) berfungsi adalah sama seperti mana HDD (hardisk) berfungsi. SSD juga merupakan storage drive yang sedang hangat di pasaran. Ramai diantara pengguna di luar sana yang menggunakan HDD bertukar ke pada SSD. Kali ini saya akan senaraikan sebab perlu bertukar kepada SSD.
1. MASA AKSES DATA (DIRECT ACCESS TIME)
Masa yang diperlukan oleh SSD untuk akses data adalah cepat dan efficient berbanding dari HDD. Biasanya di bawah 0.1 ms. data boleh diambil secara langsung dari pelbagai lokasi memori flash SSD anda.
2. MASA YANG DIPERLUKAN UNTUK PINDAH DATA (DATA TRANSFER RATE)
Dengan adanya teknologi SSD kelajuan read/write adalah sangat konsisten jika mahu di bandingkan dengan SSD. Kadar pemindahan data ( data transfer rate) adalah kira-kira 200MB/s – 550MB/s bergantung pada SSD tersebut.
3. BERAT DAN SAIZ (WEIGHT ANDA SIZE)
SSD merupakan semiconductor memory devices yang dipasang pada papan litar, ringan dan bersaiz kecil. ciri-ciri dan bentuk SSD itu sendiri lebih kurang sama dengan HDD (2.5inci atau 1.8inci), tetapi casing SSD kebanyakan diperbuat dari plastic atau besi lembut.
4. BUNYI (NOISE)
SSD tidak mempunyai bahagian yang bergerak seperti HDD yang berputar-putar. Disebabkan itu SSD adalah senyap, walaupun dengan menggunakan SSD yang bergred rendah. HDD biasa mengeluarkan bunyi seperti disk yang sedang berpusing dan bunyi klik, dan ini tidak berlaku kepada SSD.
5. CEPAT DAN LANCAR SEMASA MEMBUKA FAIL DAN PROGRAM (FILE OPENING SPEED)
Perbezaan yang ketara juga adalah kelajuan SSD itu sendiri membuka atau menjalankan sesuatu program dan fail dengan pantas. Ini merupakan salah satu keistimewaan SSD itu sendiri dimana performance adalah lebih baik.
6. JIMAT KUASA (SAVE POWER)
SSD secara umumnya memerlukan setengah dari satu pertiga kuasa daripada HDD. Kerana SSD menggunakan 2.3 watt sahaja berbanding HDD. Jadi anda boleh jimat penggunaan bateri laptop anda.
7. TIADA GETARAN (VIBRATION)
Seperti yang anda tahu didalam HDD akan berputar-putar dan kadang-kadang akan menyebabkan getaran. Hal ini tidak mempengaruhi SSD kerana SSD tidak mempunyai komponen yang bergerak-gerak seperti HDD. Teknologi SSD dan HDD sangat berbeza tetapi peranan mereka adalah sama.
Credit :frlaptopservice

Untuk mengatahui lebih lanjut silalah lawati website kami di Macnote Studio


Tak tahu dimana lokasi MACNOTE Gombak?


Anda boleh hubungi kami melalui:
                         


Anda amat dialu-alu datang terus ke MACNOTE di Gombak:


KAMI DI GOMBAK ( BERDEKATAN GIANT BT CAVES DAN MCD SERI GOMBAK)
- 10 MINIT DARI KEPONG DAN SELAYANG
- 15 MINIT DARI SETAPAK DAN SENTUL
- 25 MINIT DARI BANGSAR DAN AMPANG 
- 30 MINIT DARI PUCHONG DAMANSARA DAN CHERAS



Ez bro Zubair

Tiada ulasan:

Catat Ulasan